tisdag 5 februari 2013

Den gamle och havet

 - Helgasjön runt och relationen till egna teststräckor


Nu när vintern vägrar att lägga sig ned att dö utan istället verkar göra motstånd är det lätt hänt att tankarna far mot varmare tider. Det gjorde att jag kom att tänka på cykelrundor och associerade till egna tidtagningssträckor och hur det hela tog sin början. 

Inte sällan sträcker sig motionslopp på cykel runt en sjö, gärna en stor sådan. Inspirerad av detta faktum gjorde även ett av mina första försök att klocka en sträcka på cykel det också. Om jag inte missminner mig så var det en friluftsdag första året på gymnasiet och en av aktiviteterna som kunde väljas var att cykla en sträcka på egen hand. Jag cyklade runt Helgasjön. En för mig lång sträcka, 50-55km beroende på vägval, när det begav sig.

Helgahavet!

Ungefär så här såg sträckningen ut.

Tiden i "mål" blev en timma och femtio minuter. Det ger en snittfart på 27-28km/h vilket med dagens mått kan te sig blygsamt. Men då skall betänkas att det gjordes ensam iklädd t-shirt, ett par vanliga shorts och gympaskor utan clips på en tvåväxlad järnhäst av märket S.C.O. Ingen avancerad utrustning där inte. Fjärran från aluminium, kolfiber, styva hjul, tempopinnar och många växlar. Cykeln var dock "trimmad" genom att det normalt nästan rakt bakåtvinklade styret vänts upp- och ned vilket gav ett improviserat "bullhornstyre" och därmed mer utsträckt aningen mer aerodynamisk sittställning. 

Det kan väl också sägas vara första gången jag medvetet körde "tempo" - i ensam kamp mot klockan. Sen kan det väl i efterhand konstateras att de flesta motionsturer under min tid som cyklist fram till medlemsskapet i cykelklubben för något år sedan haft den karaktären.

Många tusen kilometer har trampats sedan den gången, de flesta ensamma, men allt fler i sällskap. Cyklingen har i omgångar övergått från ren förflyttning till någon form av träning med mer eller mindre uttalade mål. Styrka, kondition och uthållighet har ökat, cykeln bytts ut till en bättre och snitthastigheterna därmed gått upp. Andra teststräckor har kommit och gått. Men Helgasjön runt består. Ursprungssträckningen är dock svår att följa även om det går. Dragningen av ny väg genom Sandsbro samt 2+1 väg kring flygplatsen gör cyklingen och tidtagningen lite vanskligare. Det går att välja alternativ väg men då stämmer inte rundan med hur den en gång kördes.

Det var några år sedan jag prövade mina krafter runt Helgahavet sist. Mitt gamla rekord har avskräckt mig en aning . Har inte ens prövat med den "nya" cykeln, min Cuberacer, som jag nu haft ett par år. Eftersom jag den gågna säsongen varit snabbare än någonsin tidigare och slaktat personliga rekord på löpande band och dessutom förvärvat ett par tempopinnar så borde möjligheten funnits i somras. Nu eller aldrig! Men det blev inte så. Jag planerade faktiskt att göra ett försök i höstas men livet, vädret och andra omständigheter kom i mellan. 

Men jag minns att jag stod vid stranden och tittade ut över vattnet och funderade över det rätta tillfället för min egen kamp. Symbolvärdet överstiger vida uppgiften. Rädslan att försöka med något och misslyckas finns alltid där som en svart skugga, en inre demon. Santiagos otur vände på ålderns höst och det kanske även min kan göra.

Må fru fortuna stå mig bi till våren skall det göras. Sen är jag väl medveten om stimmen av hajar därute som kan sluka min fångst. Men jag skall ändå bärga den!

(PS Nuvarande bästa tid att slå är: 1.26.27 på dåvarande sträckningen som var 52km (35,1km/h i snitt). Kört på en jäkla tempofierad cannondale m900 mtb! DS)


/ J - ute på djupt vatten, nu något fruset




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar