onsdag 12 augusti 2015

Huvudsaken

- Spiuk Dharma


Jäklar vad nöjd jag är med den här hjälmen så här långt. Sitter till och med bättre än min gamla Atmos. Nu har jag hunnit testa den ett tag och kan uttala mig mer om passform och komfort. Kraschskyddet kan jag tack och lov inte vare sig lovprisa eller ens säga något om!

När jag packade upp den blev jag aningen förvånad. Hjälmen har några finesser varav två jag inte kände till.

Spiuk Dharma, nu bättre begagnad med några klädsamma repor efter grankontakt

Bland annat ingår ett helt insektsnät på insidan om man kör bland mycket mygg och annat jäkelskap. Det som överraskade var att Spiuk även sänt en tanke för dem som kör i skogen då det ingår en löstagbar skärm för den som vill ha solskydd. 



Och framför allt -  det extra skalet som förvandlar hjälmen till en mer strömlinjeformad historia vilket förvisso var en detalj jag visste om. Användbart inte bara vid tempoinsatser utan även när regnet öser ner eller när det börjar bli kallare så småningom. Har testat det extra skalet vid ösregn i bland annat "SydHalland runt" med gott resultat.

Dharma med extraskal på. Strömlinjeformad, regnsäker samt varm - det sistnämnda kan vara 
såväl en fördel som en nackdel

Nu efter hemkomst från Båstad/Laholm och Motions sexdagars finns planer på att ge mig på lite hemsnickrad tempoträning och då tänkte jag testa skalet fullt ut. Skall bli intressant. Jag är av uppfattningen att eventuell skillnad ligger på det psykologiska planet. Förhoppningsvis känner jag mig snabbare. Något som kanske är viktigare än allt annat. Jag tror knappast att en hjälm gör mig snabbare men det kan vara kul att se hur den känns. 

Skärmen användes under MTB-lägret häromsistens. Mest för att jag kände mig mer "Mtb:ig" då. Ett intryck som effektivt förstörs genom att jag envisas att cykla även i skogen med cykelkläder. Jag tycker det är mest praktiskt. Skärm har jag egentligen ingen nytta av. Glasögonen tar hand om ögonskyddandet.

Allt har en baksida - den här är välventilerad

Sen tycker jag att den här hjälmen, förutom att den är bekväm, är riktigt snygg. Den kombinerade mattsvarta/blanksvarta finishen matchar för övrigt mina landvägsskor från samma tillverkare på ett förträffligt vis. Ibland är till och med jag en smula fåfäng.


/ J - enmans testpatrull

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar