måndag 22 juni 2015

ARG!

- Kan man bli ibland


Orsaken till att jag blir upprörd den här gången är, inte helt oväntat: Bilister!*

Det som föranledde den omedelbara reaktionen från min sida var en text från den utmärkta Cyklistbloggen och mer specifikt det HÄR inlägget.

Jag skall inte gå in på sakfrågan i detalj av det enkla skälet att det har Christian redan gjort på ett föredömligt vis i sin text så jag rekommenderar varmt att ni läser vad han skrivit. 

Men däremot höll jag på att gå i taket av den enkla anledningen att jag själv plitade på ett snarlikt inlägg för några veckor sedan. Då med anledning av den omtalade "hästtransportsmitningen" samt ett flertal liknande incidenter på senare tid. 

Det som slår mig är nämligen alltid detsamma. När dessa trafikolyckor når nyhetsplats dyker det alltid upp en massa jävla märkliga perversa kommentarer med innehåll på temat att cyklister har sig själv att skylla i någon form, vanligtvis för att vi kör så illa eller ens befinner oss på en väg. Eller rent av hatiska åsikter som går ut på att vi är lovligt byte att "uppfostra" på lite olika vis. VA FAN!

Bara tänk er att det skulle förekomma liknande kommentarer om andra former av olyckor. Det är otänkbart. Mot allt sunt förnuft och beteende. Men somliga människor gömda bakom den anonyma skärmen tappar omdömet totalt. Det är uppenbart. Tyvärr tappar de även det i trafiken vilket är värre. 

Jag var med om en liten händelse igår som fick mig att tänka på ett litet missförstånd som tycks råda om cyklar och andra fordons placering på vägbanan. En bil körde om mig snävt som tusan på grund av möte på riksväg 27 strax söder om Växjö igår. Fordonet var en röd Volvokombi vilken jag faktiskt hann ta registreringsnumret på för en gång skull. Kan vara bra att ha.



Men det som den regelvidriga omkörningen fick mig att tänka på var att många tycks tro att cyklister och andra långsamgående fordon skall hålla till höger för att det ska gå att köra om när som helst. Så är INTE fallet. Vi skall hålla till höger och underlätta förbifart för att t ex bilar skall kunna köra om när det är FRITT att göra så. Inte för att de skall tvinga sig om trots möte för att slippa släppa på gasen och behöva minska farten. 

I all enkelhet utan att hänvisa till lagtext kan jag på ren svenska säga att man får fan inte göra omkörningar när det inte är fritt i mötande fält. Jag och andra skall inte tvingas ned i diket för att vissa idioter inte behagar förstå det. Sen kan jag tillägga att av samma skäl skall bilister fullständigt skita i om någon kör i bredd eller inte*. Kan du inte köra om två cyklister kan du heller inte köra om en cyklist på ett säkert sätt. Troligen på grund av att du har möte eller att det är en kurva eller ett backkrön inblandat så att sikten inte är fri. Hur gör du bakom ratten när du kör om en traktor eller mobilkran - satsar lite och chansar på att det inte kommer någon eftersom du inte kan preja ned dem i ett dike?


/ J - snart beväpnad cyklist  


* Inte alla bilister, bara de patologiska

**Något tillspetsat. Vi ligger inte i bredd för att jävlas när vi är ute och kör. En av orsakerna förutom fördelarna vid träning är faktiskt att underlätta omkörningar. Det är lättare att passera tio cyklister som ligger i fem par än ett pärlband cyklister på rad. Det blir en väldigt lång omkörning nämligen och sådana tar som bekant tid. Tid som du inte vill tillbringa på fel sida vägen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar