fredag 29 maj 2015

Imorgon - Uppvidingetrampet


Imorgon lördag blir det familjeutflykt till metropolen Åseda beläget i smålandet Värend, Uppvidinge härad. 

Målet är Uppvidingetrampet - ett lokalt motionslopp som i år går av stapeln för 29:e gången. Det är en förträffligt anordnad tillställning med en längre sträcka för de något raskare och två kortare för alla andra samt en juniorrunda. Arrangemanget sköts föredömligt av Korpen.  



Tyvärr är inte kartan mer detaljerad än så men ändå talande. Man ser....eh....skog!


För mig kommer det här lilla loppet alltid ha en plats i hjärtat av det enkla skälet att det var här jag prövade på ett landsvägslopp för första gången. Det var tillika min klungkörningspremiär den gången. Jag parkerade blygsamt längs ned i klungan eftersom jag hade dålig koll på det här med gruppkörning. Men jag blev efterhand modigare. Senare år gick det betydligt snabbare för mig och jag har därför befunnit mig längre fram på lite olika vis. Precis som alla andra cykelhändelser här i trakterna går det fortare och fortare för varje år. Även motionstillställningarna får tävlingskaraktär ibland. Men det får bli ämnet för ett annat blogginlägg. 

Förra året väggade jag på ett föga elegant vis. Formen var inte bra och bäst jag satt där och trudeluttade långt fram men utan att förta mig så dog benen utan förvarning. Sen var det mest att ta sig i mål med någon form av värdighet kvar. 

Därför är jag en aning spänd inför morgondagen. Mest på hur dagsformen är. Just nu har jag ingen aning. De sista cykelturerna har gett varierande besked. 

En av de yngre familjemedlemmarna kommer att köra "Björntrampet", 20km-rundan i sällskap med den bättre hälften. Som förberedelse inför det trampades det igår en runda med nioåringen i uppbyggligt ösregn. Det skall nämligen vara mulet och grått med risk för regnskurar imorgon också enligt SMHI. Hans kommentar när vi stod där plaskvåta och hällde en skvätt vatten även inombords var
"det här var uppfriskande". Skall försöka ha de orden i bakhuvudet imorgon!

Vi får se hur uppfriskade mina ben känner sig efter starten. Sen är jag lite spänd på om jag har något att cykla på eftersom min cykel är inne på "nycykelservice" som förvisso skulle vara klar i eftermiddag. Hjulen hade satt sig lite bland annat. Och med lite tur anländer min nya hjälm idag. 

Kan bli premiär för mycket imorgon verkar det. 

Om tidigare äventyr på Uppvidingetrampet kan man läsa här och här om man så önskar. 


/ J - cykelväntar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar