fredag 22 maj 2015

Däckstest: Panaracer och CST

- Inte däckad!


Nu är det dags för en första utvärdering av de pendlardäck jag testat i samarbete med Bike Brothers i Växjö.

Två kombatanter från Panaracer och CST - Cheng Shin Tires


Däckskombinationen som varit aktuell är Panaracer Tourguard Plus som framdäck och CST Salvo High Protection som bakdäck. Båda däcken var nya bekantskaper för min del så en viss nyfikenhet fanns från min sida. Särskilt som extra punkteringsskydd utlovas och jag precis hade upplevt ett antal sådana i stadsmiljö. Fram till dess hade jag varit lyckligt förskonad från alltför många platta däck men vinterns erfarenheter hade fått mig att tröttna.  

Under den här testperioden har blekglåmigt Växjö gått från senvinter till att stå i full vårskrud. Det innebär även att underlaget för en pendlarcykel varierat från issörja och snö, och mycket grovt grus på vägarna till släta nysopade cykelbanor och somrigt slät asfalt. För att få ett mer rättvist test har jag även cyklat en del grusväg och skogsbilväg. 

Jo, såg pendlarvägen bitvis ut i vintras. Minnet är tack och lov kort

Därefter den evinnerliga grussmörjan

Däcken sattes på i mitten av februari och sedan dess har de rullat strax under femhundra kilometer så nu kan jag säga något om både körupplevelse och initial hållbarhet. De däck de ersatte var Continental Contact i 32 millimeters utförande. 

Den första känslan var inte helt positiv måste jag medge. Båda däcken är försedda med extra punkteringsskydd, vilket i och för sig var hela poängen med testet, men det gör dem relativt tunga. Särskilt gäller det CST-däcket som tydligen är så tungt att man inte ens uppger vikten på hemsidan. Det kan tilläggas att det rör sig om ett däck med en uppgiven bredd på 37 millimeter.   

Däremot informerar CST tydligt att mellan väven och slitbanan är inlagt ett hela 5 millimeter tjockt lager av hårdare gummi som har till uppgift att se till att eventuell spetsiga föremål "studsar" ut snarare än vidare in i däck och slang och göra det i praktiskt taget punkteringssäkert. Om det fungerar kan jag inte riktigt uttala mig om men än så länge har punkteringar uteblivit. Ett facit så gott som något. Men det hänger oftast mer på slumpen som ni väl känner till.  

Allt det här extra gummit känns emellertid kan jag meddela. Särskilt tydligt blev det när jag inledningsvis pumpade upp däcket till nära angivet maxtryck som jag brukar. Salvo skall definitivt inte pumpas så hårt trots att jag är tung. Det upplevs då ytterst livlöst och tråkigt, särskilt i kyla. Den påtagliga vikten känns och de rejäla sidoväggarna gör sig påminda och det blir inte roligt att cykla, stötigt och stumt.  

Med något mindre luft i kammaren fjädrar och greppar däcket bättre och körupplevelsen blir mer positiv. Fästet är relativt bra och på grövre underlag som grusväg, skogsbilväg och kanske mer aktuellt i det här fallet - Växjökullersten är det tämligen komfortabelt. Den stora luftvolymen tar bort en del vibrationer och däcket känns tryggt även när underlaget är ojämnt. 

Det bra att synas i vintermörkret - 
båda däcken har reflekterande sidor

Panaracerdäcket som jag satte fram har ett tydligare släktskap med mina gamla Continentaldäck både i uppbyggnad, mönster och bredd. Men det finns en avgörande skillnad dem emellan och det är vikten! "Contact II" väger in på 530 g/styck och den uppgivna vikten på Panaracer Tourguard plus är hela 760 gram i 32 millimeters utförande. Det är inte utan att det märks. 

Men och det finns ett stort men, och det är att med Continentaldäcken har jag trots extra skydd råkat ut för ett flertal punkteringar och det har jag inte med Panaracerdäcket. Nu har det förvisso inte rullat lika många mil och slumpen spelar förstås stor roll i sammanhanget. Men det är ändå något som är värt att ta med i ekvationen när man skall inhandla pendlardäck. I stadsmiljö är grovt grus på vintern, glassplitter, trottoarkanter, potthål och liknande hinder tyvärr en realitet. 


Slutsats:

Efter att ha kört en vårvinter på den här däckskombinationen börjar jag få en god bild av hur jag upplever dem.

Båda däcken är försedda med reflekterande sidor och det är en finess i särskilt stadstrafik vintertid. Som cyklist syns man ofta mindre än man tror och en viss redundans när det kommer till reflexer skadar aldrig. Hittills har reflexsidorna visat god hållbarhet på båda däcken men det är för tidigt att uttala sig om än. 

"Salvo" från Chen Shin Tires blev inte någon favorit måste medges. Det verkar visserligen punkteringssäkert men är rejält tungt vilket känns inte minst vid igångdrag och kurvtagning. Det förtar en del av cykelglädjen att ha en gyrosnurra där bak. Sen är det något med  gummiblandningen och de styva sidorna som är svårt att sätta fingret på men däcket upplevs inte livfullt utan snarare en smula massivt på något vis. Det är inte ett "roligt" däck. Det blev extra tydligt när jag körde några träningsrundor på blandat underlag för att se om den känslan kvarstod. 

Men som "grovpendlardäck" på vintern är det inte oävet. För den som inte bryr sig så mycket om fart och rullmotstånd utan mer om att däcket sitter där det skall och fungerar i ur och skur kan det här vara en tilltänkt kandidat. Köp det om du cyklar mycket på slitna cykelvägar med dålig asfalt, grova oljegrusvägar och grusvägar. De blir ett par hållbara kompanjoner.

Köp det inte om du är snabbpendlare med några extra kilometer till jobbet och vill ha ett lättrullat snabbt däck för "pendlingsträning" är min uppmaning. 

Panaracerdäcket är jag mycket mer vän med. Upplevelsen och känslan är mer lik mina gamla "Contact II". Här spelar förvisso även däcksbredden in. Det är stor skillnad i massa på ett 37mm däck och ett 32 mm däck vilket naturligtvis avspeglar sig i köregenskaperna. Även Tourguard plus är tämligen tunga med sina dryga sju och ett halvt hekto men har betydligt "kvickare" karaktär än CST-däcket å andra sidan. 

Ett visst slitage efter 480 kilometer men inget anmärkningsvärt. Tourguard är slitstarkt

Till däckets fördel skall sägas att fästet är utmärkt på såväl torrt som blött underlag. Det tämligen frikostiga mönstret rensar undan vatten bra och gummit ger relativt bra fäste för att vara ett "slitgummi". Inga däck i den här kategorin kommer förstås i närheten av "greppigheten" i ett mer raceorienterat däck och dess mjukare gummiblandningar. Jag tycker också att kurvtagningen är bra. Den något rundade profilen gör att det går lägga ned cykeln utan att det känns som man går på "kant" som det kan göra annars.  

Det här är ett däck jag rekommenderar för den som vill ha ett slitstarkt däck för stadspendling med allt vad det innebär. Lite fart offras förvisso på punkteringsskyddets altare men det kanske det är värt? Att stå där med ett platt däck när man skall hem från jobbet är inte alls uppmuntrande. Vad det verkar så slipper man det med Tourguard Plus.  


/ J - inte helt däckad 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar