onsdag 15 april 2015

Allt av vikt

- Viktresa del III


Nu är det dags att göra vågen. Eller snarare har tiden kommit för att ställa sig på den igen och därefter avgöra om det skall firas eller ej. Som tidigare konstaterats är antal kilon inte den största måttstocken på framgångar i hälsoväg men inte heller helt oviktigt i mitt fall. "Pun intended" som det heter på utrikiska.

Ett inomhusmotiverande väder

Jag köpte mitt gymkort den femtonde januari och dagen efter började jag träna på Idrottskliniken och därmed var mitt träningsår igång på riktigt. I samband med det passade jag på att ställa mig på vågen både där och hemma. De var ytterst samstämmiga och bekräftade med digital exakthet det jag redan visste - att jag är för tung och reaktionen från min sida blev den här inlägget vars titel "120 000 g" var ytterst adekvat för att inte säga precist.

Tre månader har nu passerat sedan dess och jag har även kommit igång med cyklingen så smått vid sidan om styrketräningen. Så frågan är om det händer något även i vikthänseende? Ni som cyklar vet hur jävligt det är att släpa på onödig vikt uppför backar. Det vore både kul och intressant att slippa släpa på så mycket. Jag inbillar mig att det kommer att gå fortare då. 

Projektet är långsiktigt skall betonas. Jag är ingen anhängare av alla jäkla kurer som presenteras i till exempel Aftonbladet och andra skvallerblaskor och som lovar massa kilos nedgång på kort tid. Jo - jag vet också hur man kan åstadkomma det. Det har prövats tidigare i livet. Det enda som händer är att man i en eller annan form tappar vätska som kroppen sedan återhämtar vid senare tillfälle. Snabbast är väl att hoppa in i en bastu försedd med våtdräkt i ett par timmar. Det torde göra susen. Fråga alla kampsportare som skall komma i matchvikt.  

Rent fysikaliskt kan man bara bli av med ett visst antal gram per tidsenhet av det enkla skälet att vi enkelt uttryckt andas ut övervikt. Förvånansvärt få tycks känna till detta faktum när det påtalas. De tycks inbilla sig att man kan skita ut fett. Om det bara vore så väl!

Istället säger jag:

På sikt...
...skall jag bli av med vikt

Det är i alla fall planen.

Numera kan jag titulera mig "tungviktare" istället för att vara supertungviktare. Alltid något. Återigen propagerar jag med viss självironi för viktklasser i cykling.

Nuvarande vikt: 112,7 kg

Sen måste jag erkänna att jag är otålig och det är skittråkigt att det går så långsamt. Snabba lösningar lockar alltid trots att de inte fungerar.


/ J - skyndar långsamt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar