fredag 13 februari 2015

TRAFIKVETT!

- Ett upprop eller kanske snarare utrop


Ärade systrar och bröder, cyklister och medpendlare. Till er som inte lärt er trafikreglerna - gör det snarast och vänligen följ dem sedan. Det underlättar för oss alla. Så slipper vi skadas och dö!

Det gäller såväl framförande av bepansrade fordon som velocipeder

Till er andra som redan känner till dem och åtminstone följer högerregeln och är allmänt trevliga och uppmärksamma. Fortsätt så!

Idag höll jag på att krocka med en dam på cykel på vägen hem. Hon hade till och med mage att fräsa åt mig där jag kom susande i godan ro.

Det hade hon inte rätt till varpå jag blev tvärilsk och vräkte ur mig både kraftuttryck, förbannelser och eder uppblandat med en och annan ren svordom. Hon kom nämligen från vänster, i en rondell som jag var på väg ut ur och hon körde på övergångsstället. Ändå ansåg människan tydligen att hon hade någon from av företräde. Det övergår mitt förstånd hur hon resonerade. Jag stannade inte kvar för att ta reda på det. Risken fanns att jag hade stoppat damen i en snödriva med huvudet före i så fall. 

När jag ändå håller på - ni pratar väl inte i mobiltelefon när ni cyklar? Jag har nästankrockat med några sådana individer med. Försök att bromsa hårt med endast en hand på styret och en telefon i handen så får ni se hur trafiksäkert det är! 

Vi cyklister behöver inte försöka köra ihjäl varandra också. Den detaljen sköter patologiska bilister så bra ändå. 


/ J - skriver av sig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar