söndag 18 januari 2015

Värk och förlorad punkteringsoskuld


Det finns många dåliga sätt ha ont på och tro mig jag har prövat många av dem. Men det finns också några få bra. Träningsvärk är en av dem. Och jäklar vad bra jag måste må bra idag. Har så in i h-e ont så det finns inte. Resultatet av ett gympass för två dagar sedan. Hela min lekamen protesterar mot den omilda behandlingen. Men skam den som ger sig. I eftermiddag dyker jag in bland maskinerna igen. Ont skall med ont fördrivas. 

Gårdagen bjöd på cykeltur i det först småsoliga sedan grådaskiga och till sist regnblandade snövädret. Temperatur plus minus noll. Hade nog inte begett mig ut på velocipeden om det inte vore för en glad röst i etern som hörde av sig men den gyllene frågan: Vad sägs om en tur på cykeln idag?

Vad svarar man på det? Ja förstås. Trevligt sällskap och lite motion lockar alltid. Men lite strul skall det förstås vara. Cykeln jag hade tänkt ta hade förstås tappat en eker i bakhjulet.  En stund senare bar det emellertid iväg. Tre entusiaster i mig själv, C och U alla med få mil i benen i år. Vi kom dock inte så mycket längre än till uppvärmningen då C fick punktering. Tyvärr ingen liten pyspunka utan en sån där resolut historia som är svår att förneka och kräver uppmärksamhet. Slang hade vi struntat i eftersom vi inte skulle befinna oss längre hemifrån än att någon kunde cykla hem och hämta "bärningsbil". 

Beslut fattades och två av oss fortsatte  på den tänkta rundan runt Växjö och en tredje lommade hemåt. Inom kort visade det sig dock att det var lite för långt att gå med avkavlat däck och cykelskor. Tyvärr befann vi oss då längst ut i omloppsbanan. Bara att återvända. Inte hemåt för den enda nyckeln hade getts till C som nu befann sig på en bensinmack för att inte frysa ihjäl i snålblåsten. Man blir inte varm av att stå still. 

Där rök punkaoskulden konstaterade C

Det var en rätt bra frusen C som jag så småningom plockade upp efter det att jag först cyklat hem och sen kört tillbaks med bilen. Sensmoralen får väl bli att reservslang alltid skall medföras. Boven i dramat var den här gången endera glas eller en mycket vass stenskärva för jag har nyligen hittat ett snitt i däcket. 

Men hur som haver, en cykeltur blev det och jag kan stolt plita in ytterligare ett träningspass på det nya året. De är inte så många än men planen var att ändra på det förhållandet. Och det göres bäst med ett pass i taget har jag noterat. 


En inte helt ren Cube efter gårdagen

Och fler planer smiddes på cykelmötet i förmiddags. Jag ingår i funktionärsstaben till kommande Växjötrampet som sedvanligt kommer att gå av stapeln under kristi flygare. Den här gången inte bara med två bansträckningar utan även en barnsträckning som dessutom kommer att vara gratis. Vi siktar förstås på nytt deltagarrekord även i år! Mer om detta kommer det att bli när det närmar sig vårkanten.


/ J - fullständigt opunkterad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar