torsdag 28 augusti 2014

Hjul

- Då var det dags igen


Ibland byter jag om i en telefonkiosk. Iklär mig tight lycra och förvandlar mig till "Materialtestaren" ett något skumt alter ego och en mycket usel superhjälte. 

Efter att ha kört ett par snabbare pass några dagar i rad på Växjöruntrundan tänkte jag mig en lugn Mtb-runda igår. Så blev det också. Jag njöt av vädret och naturen och fokuserade på stig och delvis teknisk sådan. Blev trots allt rätt trött efter att ha avverkat över trettio kilometer av den varan. 

Helgahavet

Smolket i bägaren blev dock ett välbekant plingande ljud följt av en alltför bekant syn när jag sneglade nedåt bakåt. Bakhjulet slog lätt i sidled och det var inte däcket som satt snett. En snabb besiktning gav vid handen att en eker rykt. På "rätt" sida för all del. Det var på icke-drivsidan och ekern hade gett sig precis vid nippeln så det går snabbt att byta för den rutinerade cykelmeken, dvs inte jag. 

Den ekringen känner jag inte igen

Dessvärre var det inte första gången det var aktuellt på det här bakhjulet. Det är tredje gången det sker. Så blir det sista gången jag försöker med reparation tror jag. Blir att beställa nytt. Hjul som drabbats av spänningar och börjat avverka ekrar har en tråkig tendens att fortsätta med det. 

Mina andra hjuluppsättningar till racern och pendlarhärken har jag kört från Actionsports  i olika omgångar. Och de har en ruskig massa varianter av customhjul i varierande prisklass. Jag funderar den här gången på att bygga ett bakhjul kring ett XT-nav då dessa är av mig välbeprövade och pålitliga. Dessutom har jag verktyg för att justera och underhålla dem. Det kan argumenteras att det är bättre med maskinlager som inte är demonterbara som Shimano men min erfarenhet av bl a Hope är att de inte håller lika länge och att när de väl ryker är det kört. Nu var det för all del ruskigt länge sen de prövades får erkännas (läs mitten av nittiotalet, jag vet att det hänt en hel del sen dess). 

Kombinationen nav/fälg/ekrar/nipplar jag funderar på är: Shimano XT/DT Swiss XM401/DT Swiss 2.0/1.8/ med matchande aluminiumnipplar. Det hjulet blir inte det allra lättaste på marknaden men torde bli duktigt hållbart utan att för den skull väga bly. Med min kroppshydda och kraft i benen känns det bra att inte ha lättviktsprylar. Fälgen är dessutom specad för cyklister upp till 110kg. Många av de lättare har en gräns på 90 kg. En vikt jag knappt hamnar på ens i slimmat tillstånd. Så de alternativen faller bort i vilket fall som helst.  

Alternativet är att gå upp till DTs AM fälg "EX 471" och kanske oreducerade ekrar men det blir betydligt tyngre och det är inte downhill jag kör så det alternativet känns inte aktuellt. 

Blir nog en beställning redan idag om inga andra bra förslag inkommer. 


/ J - materialtestaren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar