söndag 30 mars 2014

Den skrattande ponnyn

- Kafka, släng dig i väggen


Det finns olika sätt att vakna på. Tänk er själv att ni befinner er mitt emellan vakenhet och sömn med en fot i drömmars rike och du hör en röst som först fnissar och sen säger "jag är hungrig" och när du sömndrucket tittar upp mellan sömnklibbiga ögonlock tycker du dig se en rosa häst i motljus dominera synfältet! 

I min förvirrade hjärna fick jag inte ihop det hela. Mest för att jag senare på dagen faktiskt skulle hälsa på en liten häst. En liten dvärgshettis vid namn Astrid. Men hon är väl inte rosa? Och vad gör hon i min säng?

Morgonfasa


Detta hände mig i morse, en ytterst surrealistisk upplevelse. Det visade sig senare att det fanns en mer prosaisk förklaring än de hopkok min hjärna fick ihop. Min älskade sambo hade kommit på den briljanta idén att placera en till dottern nyinförskaffad leksakshäst på mitt bröst som väckarklocka. Den kunde tydligen tala också om man kliade den under hoven. Det tyckte hon var höjden av humor. 

Jo, det var ganska kul...i alla fall efteråt. 

En något mindre skräckinjagande
uppenbarelse. Häst med manke på under metern


Anledningen till hästpåhälsningen senare under dagen var egentligen ett födelsedagskalas. På köpet hanns med att se nästan nyfödda lamm, klia en godmodig bagge bakom örat och klappa en hund. Men framförallt var det en underbart solig dag att träffa sin familj på. En mycket bra söndag således. 

Det bjöds för övrigt på italiensk smörgåstårta och därefter tiramisu - allt mycket välsmakande. Till kaffet kom oväntat besök vilket förgyllde dagen ytterligare. 

När det inte stiftas bekantskap med menagerier och hälsas på familj blir det lite cykel också mellan varven. Tre dagar i rad har det bedrivits sådan verksamhet på olika sätt med mtb, hybrid och racer. Tog en riktigt skön racertur igår på några få men varma och behagliga mil. Allt enligt steg 1 i min enkla men effektiva träningsplan "för att börja träna behövs muskler, skaffa dem". För att uppnå det försöker jag få igång en vana och ett mönster igen mer än att köra hårt och länge. Och tur är väl det för just nu har jag inget att ta i med. 

Av det skälet blir det idag trots fantastiskt väder inget större fysisk aktivitet. 

Ett av senare dagars underlag - Växjöpavé

Tänk på vilodagen så att du helgar den. Idag blir det ingen cykling mer än Eurosports repris av sista etappen av Katalonien runt. Dagen började med ett ponnyfniss, hoppas jag får avsluta den med ett hästgarv. 


/ J - stålhästjockey


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar