onsdag 5 februari 2014

Dubai Tour

- TV-säsongen inledd


Nu har en annan del av cykelsäsongen inletts, den med Vacchi på tv. Eurosport verkar vilja göra ett försök att toppa förra säsongen då de i princip sände alla större cykeltävlingar som gick att skicka bilder ifrån. Jag minns en forntid när tre stora sändes och knappt det. Nu är de en riktig cykelkanal. Trevlig utveckling!
Sen var sändningen ytterst intressant på så vis att det knappt visades någon cykling. Producenterna gjorde vad de kunde för att förvandla allt till en lång reklamsändning för turistnäringen i För(or)enade odemokratiska sandemiratet. Tror att man fick se alla skyskrapor och fontäner de har samt skrytbygget Burj Khalifa förstås - om och om igen. Hur fascinerande det än är med världens högsta byggnad så kan jag se dokumentärer om det på Discovery.
Den korta tempoetappen finns väl inte så mycket att säga om annars. Eller jo förresten, det ovanliga var väl att sträckan kördes på linjecyklar och utan tempoutrustning. Vann gjorde Phinney för sitt BMC och jag tittade väl mest på trenden bland cykelramar och färger och vilka kläder som gäller i cirkusen i år.

Vill man se tänder glödande av smärta innan man ska in?

Min egen säsong är det dessvärre inte så mycket bevänt med än. Jag knatar på med mina långsamma, korta joggingturer tills vidare. På cykelfronten dominerar transport-cykling. Dagens hårdaste pedaläventyr blev den både symboliska och faktiska uppförsbacken till tandläkaren nu på morgonen. Min egen Via dolorosa. Morgonfåglarna verkar dock ha fått för sig att det snart är vår vilket känns upplyftande.  Det är förresten en skum känsla när man har bedövning i halva ansiktet.
Jag lider väl inte av tandläkarskräck men delar av min person, den som äger en plånbok tycker väl inte att det är en helt uppmuntrande upplevelse och har drabbats av viss posttraumaisk stress.
/ J - under the influence

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar