tisdag 24 december 2013

Glad tomte...

...på er allihopa!!



Han säger: "God jul! God jul! God jul! God jul! God jul! God jul! God jul! God jul!"

Det är inte snön som faller.
Det är nån annan tröst.


Julmusik i all ära. Det mesta är väl sådär men några måsten finns även i min värld. På morgonen blir det klassiskt med engelska julsånger från Tewkesbury Abbey. Ett stilla uppvaknande från dvalan. Jag tänker då f-n inte äta frukost med Wham ringande i öronen. 

Sen får man öka tempot något framåt förmiddagen. Av de poppigare versionerna kan jag inte vara utan Adolphson & Falks "Mer Jul" och sen förstås min absoluta favorit "Det är inte snön som faller" - punktomte. Gillar Anders F Rönnblom i allmänhet. Lugnare stämning blir det i The Incredible Gretsch Brothersversionen, den kan varmt rekommenderas för er som missat den. Och jag kan inte vara utan "Happy Xmas (War Is Over), länge leve mitt namne. Jag tror jag kör den en gång till fast först "Fairytale of New York". Mitt i all smeten finns det ändå några bra jullåtar som avviker likt mandeln i gröten.

Lugnet har lägrat sig. Julstressen lagt sig. Jag liksom alla andra som var ute i sista minuten och hastade runt nere på stan igår med något lätt jagat i blicken behövde slappna av. Även om jag tycker att folk i allmänhet verkar ha drabbats av en släng av julfrid trots allt. 

Jag vet inte om jag hittade det jag sökte. Det känns som en filosofisk fråga. Kanske jag hittade det jag behövde. Åtminstone framåt kvällen. 

Idag blir det familjelugn som sig bör. Tanken lägger sig som bomull kring en något sargad själ. 

En näsa saknar sin snögubbe

Men va fan håller moder natur på med?? Jag och ungarna som har dansat snödans. I kylskåpet ligger näsor och väntar på sina snögubbar och gummor. 

Cyklisten i mig skrockar dock djupare och mer förnöjt än vad någon skäggprydd herre förmår. 

Ska nog raka av mig min egen ansiktsbehåring för den delen. Får inte visa mig ute nu eftersom vissa attribut som stor mage och skägg tycks appellera till massorna. Och min röda tröja får vila för dagen. 

Men nu dags för den årliga tvagningen vare sig det behövs eller ej. Det regnade ju på mig när jag cyklade i somras. 

Helgfrid och en stor kram till er alla läsare!!


/ J - kanske inte har alla renar i stallet men i alla fall tomtar på loftet

2 kommentarer: