söndag 14 juli 2013

Spiukpjuck

- Krämpor och skor


Äntligen så har mina nya landsvägscykelskor anlänt. Svarta, blanka och fina är de och jag kommer att  bli ruskigt snabb i dem vilket jag hoppas skall visa sig på onsdag då det är dags för nästa deltävling i tempocupen. Då är det dags för Jimmys bidrag till banlänggning som är en kortare historia på runt 14 kilometer men med två vändpunkter, en mindre backe och en slakmota. Brukar bli bra drabbningar i Åryd.

Spiuk 15R - förhoppningsvis snabb sko

Skorna var bland det sista som behövde ordnas innan allt är återställt efter den sista vurpan. Det som sen återstår är kronan på verket -  huvudbonaden. Hjälmen var emellertid restnoterad och verkar inte anlända förrän i augusti någon gång. Eftersom jag var mycket nöjd med den jag hade, en Giro Atmos, ville jag ha samma modell igen. Den här gången i mattsvart vilket råkar matcha ramen på min Mtb och även passa till nyss nämnda skor. Lite fåfäng får man vara när nya prylar ändå måste införskaffas. 

Märklig otur det där. Den enda färgen som var slut om jag förstod det rätt var den svarta. Hade jag kunnat tänka mig en hjälm med blå eller röda detaljer kunde jag haft den imorgon. Men svart - icke. Så nu blir det att vänta och under tiden kör jag med min gamla hjälm hopklistrad på tre ställen med Karlssons klister vilket inte ger något bra skydd. Eller snarare riktigt uselt när jag tänker efter. Jag får låta bli att vurpa mer helt enkelt. 

Några turer har det i alla fall gått bra. Körde en "inför cykelvasanträning" i skogen i fredags. Den gick väl nästan bra. 

I trakterna av Vikensved

Det vill säga vädret var fantastiskt, jag körde inte i vält och jag kände mig någorlunda kurant men cykeln fungerade inte alls. Justerade de jäkla växlarna innan jag stack och konstant i två timmar under färd utan att få dem att fungera. Det var segt, rappade på de lägre växlarna, spökväxlade och var allmänt jobbigt. När jag kom hem fortsatte jag mekandet och det slutade med att jag bytte såväl kedja som kassett i min desperata kamp för fungerande växeldon. Kedjan var nämligen rätt sliten och såg ut att ha vridit sig en aning. Växelörat är rakt vad jag kan se. Växlarna har inte funkat sen Ränneslätt och tyvärr misstänker jag att det har med den interna vajerdragningen att göra. Det innebär att kabelhöljet är heldraget och något har hänt med friktionen mellan vajer och hölje. Nu fungerar de hjälpligt men inte så exakt som man kan begära av XT-växlar och de är alldeles för tröga. Sen känns drivlinan lite "grov" i och med att den inte är insliten och samtrimmad, framklingorna är gamla och resten nytt. Hoppas det funkar men det verkar inte rappa. Får se på dagens träningsrunda som blir i afton. 

Även en tur på landsvägscykeln har klarats av då jag körde lördagstur igår. Den blev uppdelad i två gäng då några startade redan vid halv åtta och vi andra begynte vår färd klockan tio som vanligt. Det blev runt tio mil totalt för mig då jag körde några mil innan start för att se om placeringen av klossarna fungerade på de nya skorna. Den biten var ok men sadeln fick sänkas ytterligare då sulorna på Spiukskorna är lägre än de gamla. Så nu sitter jag väl någorlunda igen, tror jag. Om färden kan sägas att den blev bra men att vi var få. Fem som startade och fyra efter det att Jonas vikt av hemåt vid Skatelöv. Det kan tilläggas att premiärturen för skorna gav ett mycket gott intryck. 

Resten av dagen kommer bjuda på cykelmix. Nu vid klockan två blir det att följa TdF och Mont Ventouxetappen på Eurosport vilket ska bli mycket spännande. Har läst på i den fantastiska boken "Bergtagen" för att vara extra förberedd. Jäklar vad jag vill cykla det berget och andra. Är rejält avundsjuk på det gänget från Växjö som ska ned och trampa i alperna snart. 

Efter det skall det cyklas Mtb i några timmar och kvällen bjuder även på cykelmek. Bakhjulslager och body på min trogna pendlarhärk låter för jäkligt. Så lagren behöver fettas och spänningen justeras. Ny body skall på och är inköpt men bytet stötte på patrull igår när jag inte kunde hitta min 10 mm insex. Inte ofta man använder så grova doningar men just här är det nödvändigt. Kliade mig i huvudet ett tag och funderade på om det gick att använda alternativa verktyg. Det går det inte. 

Sen har tyvärr de sista dagarna kännetecknats av mycket krämpor och smärtor. Nacken är värre än tidigare och en muskelinflammation till följd av det har uppstått i axeln. Huvudvärk varje kväll och sömnproblem som ett brev på posten. Gör vad jag kan för att kurera det hela men vila är inte riktigt att tänka på med några veckor kvar till CV. 

/ J - cykelmekarwannabe med pajad nacke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar