lördag 29 juni 2013

TdF 100 och lite mtbsnack

- Nu jäklar börjar det


Fasiken vad jag ser fram emot det här varje år. Le Tour de France. Rundornas runda och loppens lopp Med årets sträckning samt upplägg på tempo- och bergsetapper och den övergripande variationen ser det på förhand ut att kunna bli en mycket spännande upplaga värdig ett 100-årsjubileum. 

Jubileumstour

Sitter nu klistrad vid tvn och väntar på direktsändning där jag tänker njuta av Vacchis och Adamssons käbblande. Under tiden noterar jag att allt fler läsare hittar hit till mitt hörn av världen och  att det troligen under dagen kommer att klicka till och passera 20000 läsare. Mycket roligt måste jag säga, det gör mig glad!

Och nu till något helt annat...

Igår körde jag någon slags generalrepetition inför morgondagens Ränneslättstur. Det blev en tre och en halv timmes lång irrfärd upp och och ned för Romeleåsen. Om det äventyret tänkte jag författa en text senare. 

Uppladdningen inför söndagens årspremiär i långloppssammanhang, Ränneslättsturen, kunde väl annars sett bättre ut. Totalt har det blivit så få som sex mtb-rundor i år av olika orsaker. Däribland inräknat den andra deltävlingen i Bros-Mtbcup. Sista dagarna har jag dock varit tämligen metodisk enligt följande:

Måndag: Sedvanlig måndagstur på landsväg med frifartsgruppen som dock höll igen något men passet fick ändå karaktär av fartträning för mig. 

Tisdag: Ännu mer fart. Klubbmästerskap i linjecykling. Total urladdning och inget mer att säga om det. 

Onsdag: Vila från cykling enligt plan. Lade in en rejäl promenad för att sträcka på stela muskler.Tyvärr sträckt mig i ryggen och ådragit mig smärtor i nacken. Mår inte helt bra.

Torsdag: Förmiddag - Styrketräning med tämligen tunga vikter för benen. Tog det lugnt med armarna då mina skadade armbågar och nacken inte håller riktig för allt. Sen ett kort löppass med 2x2km i högre tempo.
Eftermiddag - Teknikpass 1,5 timmar på mtb för att få i alla fall lite tid i sadeln och känna på stigflyt även om det inte var i tävlingstempo. 

Fredag: Distanspass på Mtb. Tre och en halv timma upp och ned för Romeleåsen i Skåne. Mest teknik och tid, inte så mycket fart. Men skönt och roligt. Tanken var att få ihop ungefär samma distans och tid som på söndag. Tyvärr vansinnigt ont i nacke och axlar i efterhand. Tacksamt nog inte under själva cyklingen. 

Lördag: Vila som inkluderar att rulla några kilometer för att kolla cykeln ikväll.  

Den här veckan känns träningsmässigt strukturerad. Igår passade jag även på att känna på ett nytt bakdäck. Har beställt ett via Växjöcykelservice för att ersätta de två i förväg helt utslitna RK-däcken jag haft. Men tyvärr kom det inte som tänkt var i torsdags utan anlände först igår och då var jag inte hemma och kunde hämta det. Istället fick jag slänga på ett experiment jag hade hemma. Ser lite märkligt ut med den kombinationen då jag kör Racing Ralph 2,25" fram och det som sitter bak nu är ett yttepyttelitet Conti Twister SuperSonic 1,9". Det väger ungefär som ett landsvägsdäck och känns  ungefär lika tjockt som två lager eltejp. Det lär inte hålla  länge det inser jag men gummit är jäkligt greppigt och är det bara torrt imorgon så kör jag på det. Rullar som ett spjut och bättre fäste än vad jag vågat hoppas på. Även om mönstret är lågt och glest så är gummiblandningen suberb. Påminner om den tiden när jag körde på semislicks som Michelin wildgripper sprint, de mambakondomsgröna däcken från nittiotalet, ni som minns.

Morgondagens chansning, Twister SuperSonic, som bakdäck 

För att kompensera för den lilla luftkammaren körde jag på nästan tre kilos tryck. Kommer imorgon gå ned till 2,8 men inte lägre. Vill inte ha genomslag. För att komplettera det  relativa hårda däcket sänkte jag trycket i bakdämparen. Först för mycket då det nya länkaget kräver mer luft än det gamla och jag fortfarande inte har lärt mig riktigt hur mycket. Testade allt från 140 psi ned till 110 psi igår. Det sista när jag av misstag släppte ut för mycket luft och fick återvända till bilen för att fylla mer. Kom fram till att runt 130-135 psi blir lagom imorgon med den sortens bana som är aktuell. Vill inte ha för mycket gung på grusväg och  uppför.  

Däcket kändes lite studsigt inledningsvis. Det är rätt stor skillnad i volym på ett 2,2 och ett 1,9 tums däck. Men med det mindre trycket i bakdämparen kombinerat med min vikt limmar det rätt hårt mot underlaget och då funkar greppet. Uppenbart är det rätt uselt på lerigt och blött underlag så för säkerhets skull tar jag med mig ett gammalt "Nobby Nic 2,25" att slänga på i sista minut om det ser blött ut innan start. Annars är nog valet klart. 

Väderleksrapporterna skall även fortsättningsvis följas med stort intresse. Nu blir det mer TdF...

/ J - laddar framför tvn  









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar