onsdag 12 juni 2013

Och nu blir det mer reklam

- Om försäkringsbolag bland annat


Ibland kan man svära över motgångar och hur livet utvecklar sig och ibland löser det sig till det bättre. I det här fallet börjar vissa saker så sakteliga nysta upp sig och både i livet och i cykellivet. 

Tyvärr är jag väl rätt rejält demolerad efter smällen i torsdags. Känseln i två fingrar och handloven på högerhanden har inte återkommit och jag har värk i nacken samt i båda armbågarna. Skrap och brännsår läker men det stora som är beläget på xxxxxx har spruckit upp och är trist. Det medför även att sömnen blir lidande. Det gör ont när skrapsår fastnar i lakanet hela tiden. Febern har gett med sig och ersatts av lite förkylningströtthet och muskelvärk. Men den tänker jag helt sonika strunta i. Den förtjänar ingen uppmärksamhet. Så envis som jag är har jag alla planer på att stå på startlinjen lördag morgon. Men det blir som sagt lite mer kamp över det hela än jag från början tänkt mig. Det är jobbigt nog ändå att försöka köra 295 km med ett rullsnitt på 36,4 km/h även utan flera dagars bristande sömn och smärtor här och var. 

Det tekniska börjar även det nysta upp sig. Cykeln är nu körklar om än skamfilad. Nya skor och hjälm är beställda som ersättning för de trasiga. För loppet har jag kunnat låna hjälm och de gamla skorna går nog att limma ihop tillfälligt. Sykunnig vän har lovat att försöka lappa ihop tröjan så gott det går och gamla Lammhultcyklistbyxor har jag även om de är på tok för stora. Tror jag har något äldre par glasögon också som kan användas. Kommer att se ut som en pajas men i alla fall en clown på startlinjen!

Delvis har det löst sig smidigt tack vare Länsförsäkringar. De förtjänar bra reklam i det här fallet. Dagen efter vurpan, i fredags, tog jag kontakt med dem och fick blanketter mailade till mig varpå jag kunde samla ihop den nödvändiga dokumentationen inklusive bilder och kvitton etc som var aktuella. Även Växjö Cykelservice ställde upp förträffligt och fyllde i en "reparatörsrapport" omgående. Jag mailade det som gick att skicka den vägen i måndagskväll och lämnade in övriga skrivelser till LF i tisdagsmorse. Igår eftermiddag var ärendet handlagt och klart. 

Vi var i stort sett överens om ersättningsnivåer och jag fick kompensation för nyanskaffning av det mesta som gått sönder. 

Nu är det bara ett liiiitet aber. Om man slår ihop värdet av att återställa den gamla cykeln i toppskick vilket bland annat innebär att byta växel/bromshandtag samt sadel, styrlinda, snabbkoppling bak samt vajrar och höljen med de nya däck och drivlina som följer med en ny cykel så får man ungefär halva priset på en sån här:

Cannondale Caad10 med Ultegra-utrustning

Vad jag dessutom får är en mycket bättre ram, lättare och styvare vevparti med vevarmar i rätt längd för mig samt en vinter/slaskcykel över. Så nu gäller det att klura på vad som är smartast. 

Har dock inte tid att fundera så mycket idag eftersom jag skall packa för morgondagens tripp till Motala. Det ska bli så jäkla roligt att få träffa bror med familj och inte minst lilla Lily som precis tagit sina första steg! Jo, just det...sen var det visst ett cykellopp också. Innan dess skall det hinnas se lite Motala GP, spana in utbudet i tältet på torget, insupa atmosfären och provköra cykeln. Kanske undersöker om Övralidsbacken finns kvar?

/ J - om en stund packad

PS. Sen kanske det blir min sista Vättern. Mer om detta senare men jag kan säga att det bland annat har med aviserade prishöjningar att göra. Det finns fler och roligare lopp att köra. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar