söndag 2 juni 2013

Mot Sub-8.30

- De sista träningarna inför Vätternrundan


Man kan säga mycket om Vätternrundan, bland annat att den har en tendens att dominera träningen på ett faktiskt lite trist vis. Så här de sista veckorna inför loppet finns det inte så mycket plats för spontanitet och mountainbike, i alla fall inte om man som jag satsar på en bra tid. Så det är ytterligare ett skäl att inte köra det mer. Ett annan och mer debatterad orsak är de helt ogrundade prishöjningarna inför nästa år. Av det skälet kommer jag liksom många andra att bojkotta rundan i fortsättningen. Det finns ruskigt många andra lopp att köra  både i Sverige och utomlands. Men det är en fråga som får bli ämnet för ett annat blogginlägg.

Om träningen hittills kan sägas att jag är nöjd med att följt den  plan jag klurat ut. Om den sen är bra och ger önskat resultat återstår att se. I princip har jag mest delat upp säsongen i ett par olika delar där den första bestått i att komma i allmän form genom löpning, cykling, en aning styrketräning och promenader i början av året. Detta för att orka träna mer senare under våren. Inför Växjöloppet i maj sprang jag något mer och nu inför Vättern blir det av naturliga skäl mer fokus på landsvägscykling. Och de sista tre veckorna inför rundan har jag planerat ovanligt mycket för att vara jag! Principen har varit varierade pass med fokus på distans och snabbdistans blandat med något intervallpass. Löpning och lite styrka ovanpå det för att det inte skall bli för enahanda och raska promenader för att sträcka på stela muskler.

Analogt träningsupplägg i all sin enkelhet på medvetet Girorosa papper

Det har konkret inneburit att jag körde snabbdistans i form av en "måndagstur" i början av den här veckan följt av vila på tisdagen. Onsdagen inleddes med 6 km löpning i maklig takt som uppvärmning inför kvällens fartpass som bjöd på intervallträning på cykel. På torsdagen blev det tre olika pass med styrketräning, löpning och en längre, rask  promenad för att sträcka ut musklerna. Fredagen innebar fyra timmar distanscykling på egen hand och lördagen tre och en halv timma i sällskap.

Idag avnjuts vila. Kan behövas såväl för att benen skall återhämta sig som öronen då gårdagskvällen  tillbringades på releasefest för dEmotional's fullängdsdebut. Skitkul och ett jäkla röj är väl sammanfattningen på den aftonen!

Kommande vecka skall det som synes klaras av två fartpass i början på veckan. Måndagstur som vanligt och på tisdag är det dags för årets andra deltävling i tempocupen. Förutom fokus på hastighet blir det två rejäla distanspass där ett är "generalrepetition" inför Vättern med en mastig 200 km utflykt. Om vädret och jag vill skall det även hinnas med ett lugnt mtb-pass, mest för själens skull, i slutet av veckan. 

Jag startar med Lammhultcyklisternas Sub-8.30 grupp som ingår i den startgrupp som sticker iväg en förhoppningsvis solig lördagsmorgon klockan 06.04 den 15 juni. Den kommer att bli en fröjd för ögat att skåda då LC har en hel startgrupp vilket innebär att vi kommer vara runt 70 personer i klubbens orange/grå/vit/svarta färger i fållan innan start. Vi är uppdelade i tre fartgrupper med Sub-12, Sub-10 och Sub-8.30 som tidsmål. 

Nu återstår att följa det schema jag gjort upp, lyssna på kroppen och för all del fortsätta att hålla mig frisk. Sen får vi se hur det går. 

Det är min del i det hela. Sen har vi resten av gruppen där det har varit lite omsättning på medlemmarna på sistone. Ett antal personer har av olika anledningar funnit sig nödgade att kliva av satsningen men sen har ungefär lika många valt att ansluta sig så summan är ungefärligt konstant runt de tjugo. Det borde räcka för att uppnå målet om alla är friska, positiva och villiga att satsa. Och ja...om inte vädret beslutar sig för att vara lika överjävligt som förra året då förstås. 

/ J - planerar sitt fälttåg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar