tisdag 25 juni 2013

Ikväll vankas det...

...Klubbmästerskap i linjelopp


Jag vet inte vad ni gör en dag som den här men jag fördjupar mig i väderspådomar. Inte vanligtvis min favoritsysselsättning men intresset väcks när det närmar sig cykellopp, havsvistelser och fjällvandringar. Eftersom det blir landsvägscykling i afton och inte minst en Ränneslättstur i skogen på söndag spanas det därför på väderlekssidor samt i kaffesump.


Pålitlig prognosmakare 

Så här långt har jag skannat av de "vanliga". Det vill säga först "klart.se" då de oftast visar bäst väder. Sen SMHI lite lagom blågult patriotiskt och sen "YR.no" och Gevalia eller vad som nu finns i automaten för att se vad det verkligen blir för väderlek. 

Dessvärre verkar de vara rörande överens om att det skall regna imorgon. Åska och dunder. Men de är oense exakt om när det kan tänkas ramla ned nederbörd i huvudet på oss ikväll. Enligt YR och SMHI blir det en blöt start på kvällen och enligt "klart" kanske vi klarar oss till slutet. Ja ja, regn är inte hela världen men såsom varandes solskenscyklist så vet jag vilket jag föredrar. I vilket fall som helst kommer det tydligen inte att blåsa nämnvärt och vara någorlunda varmt. Alltid något. 

Som uppvärmning inför stundande begivenheter trampades en traditionsenlig måndagstur igår. "Frifartsgruppen" var inte så fri den här kvällen som den brukar utan det bestämdes att farten skulle bli runt 36 km/h i snitt. Vi hamnade väl på den nivån till slut men det finns olika vägar att komma dit som bekant. Körningen var inte alltför ryckig men halvvägs hade vi ett snitt kring 33, sen kan ni lista ut resten själv. Och då tog vi det väldigt lugnt sista biten från Telestadsrondellen och in till torget. 

För att krångla till det för mig har jag riktigt jäkla ont i nacken och dessutom sträckt mig. Det får bli inmundigande av painkillerdeluxe i kväll. Som tur var påverkar det inte möjligheterna till placering då jag ändå inte har några. Jag tillhör nämligen de som faktiskt kör för att det är kul. En sån där motionär ni vet. 

Nu är jag inte synsk och sumpen sade inget om hur loppet kommer att utveckla sig. Men jag vet att jag vare sig är en fantomspurtare eller tillhör dem som kan sticka iväg i utbrytningar diesellok som jag är. Min roll misstänker jag blir rundningsmärke. Men jag ämnar vara ett rörligt sådant. 

Och jag vet också att jag inte ska upprepa förra årets misstag. Det finns nya att göra eller så kan jag låna någon annans gamla misstag. Vad som hände då var att jag var ruskigt snabb ut ur sista kurvan. Som tvåa efter då oövervinnerliga Isac faktiskt. Det fanns inte mycket annat att göra än att gasa, att bromsa i det läget och försöka hitta en bra rulle går inte så jag satsade. Ställde mig upp och tog i så mycket jag förmådde, vilket inte var överdrivet mycket visade det sig. Tyvärr var det långt kvar av upploppet och när den sista miniatyrknäppan kom de sista hundra meterna så dog benen helt varpå i princip hela fältet passerade mig. Det är sällan man känner sig så stillastående som i sådana ögonblick. Exakt så tänker jag inte göra idag. Det kanske inte går lära gamla hundar att sitta men några kan lära sig att inte springa in i väggar två gånger i rad. 

Banan är lagd i två "loopar", en längre på ca 17 km som kommer att köras två varv och ett kortare slutvarv på 3 km som kommer att köras totalt sex varv. Själva målgången är en liten slakmota med en liten knöl på slutet. Den kommer att kräva sin tribut när den skall avverkas i hög fart många gånger. Det är inte många höjdmeter det handlar om och det är jag glad för. Är ingen anhängare av branta backar. Slakmotor kan jag gilla ibland stark som jag är. Annars gillar jag ju banan. Det var här jag passerade mina 40 km/h i snitt på tempo för första gången förra säsongen.

De sista varven kommer att kännas fyrkantiga 

Hoppas nu att det behagar dyka upp lite folk. Blir alltid roligare med en rejäl klunga och sen blir after-bikesnacket bättre. 

Nu blir det att jaga Green Data för att få se om jag kan få tag i min mobiltelefon som är på reparation. Och ta en kaffe till för att se om vädret blir bättre enligt den koppen. 

/ J - förutspår att det blir mycket väder

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar