söndag 2 juni 2013

En ny regim

- Eller kanske bara nytt styre?


Ibland tröttnar man bara och vill göra revolution. Jag har under en längre tid varit ytterligt missnöjd med mitt vanskapta styre. Den som designade det måste endera ha varit helt renons vad beträffar kunskaper i den mänskliga handens anatomi eller sadist. 

Styret var en så kallad "ergobock" vilket jag inte gillar per se efter som det ger kantiga övergångar mellan de olika greppmöjligheterna på styret. Lägg därtill att det i mitt tycke var alldeles för smalt för mig med sina 42 cm C/C-mått. Det var även på tok för tunt och jag var därför tvungen att hålla hårt runt det för att  få bra grepp i utförskörningar, vid spurter, på knöligt underlag och när man bryter sig uppför backar. Sen var det för litet så hur jag än placerade händerna i bocken så överlappade handen övergångarna eller så hamnade lillfingrarna utanför greppet. Eller som någon frågade "är det ett barnstyre?" Slår man ihop dessa egenskaper och adderar att det var tungt och klent också får man ett jäkla skitstyre rent ut sagt. När folket fått nog var det därför dags att byta. 

Deda Nera - ett riktigt dåligt styre!

Nu kan man faktiskt undra varför jag inte bytt tidigare vilket en god vän just gjorde. Och det är nu en bra fråga. Men till saken hör att tanken på bättre styren inte vaknade förrän jag provkörde min brors cykel då han köpte ny härförleden. Visserligen har jag haft några stycken racercyklar* tidigare men det var såpass länge sedan att jag lyckats glömma hur de kändes. Och som ni vet vänjer man sig vid det mesta, även det som inte är bra. Sen har frågan aktualiserats när jag känt på några olika cyklar på sistone i samband med alla nyförvärv som folk gjort. 

Min Cube har nu fått ett välbehövligt ansiktslyft. Inte så mycket plastikirurgi som nödvändigt ingrepp. Äntligen av med eländet och "dr" Marcus på Växjö Cykelservice fick stå för operationen. När man nu kostar på sig ett nytt styre så kan det lika bra få monteras av proffs. Styrstammen fick bytas då det nya är ett grövre 31,8 mm styre. Även ny sorts styrlinda fick det bli då det trots allt var en av orsakerna till att jag mer akut började fundera på byte.

FSA Wingpro, så mycket bättre än originalstyret

Kompaktböj ger mycket greppyta för händerna

Och jäklar vad nöjd jag är! M sade sade att han inte trodde jag ville ha något annat efter att ha prövat ett "wingstyre" vilket visade sig vara sant. Vad jag inte visste då men nu märkt är att det nya styret markant förändrar åkegenskaperna hos cykeln. Den är tryggare och lugnare utför i och med ändrad tyngdpunkt. Bredden på 44 cm gör dels att det blir bättre hävarm när man tar i uppför och dels att det går att andas eftersom bröstkorgen får mer utrymme. Det är fanken inte dumt med luft när man cyklar. Större diameter gör även att man slipper hålla lika hårt och vill man vila händerna ordentligt så lägger man dem ovanpå "vingarna" ett tag. Då blir det riktigt skönt och vilsamt. Något säger mig att mina händer och axlar kommer att uppskatta de egenskaperna mot slutet av Vätternrundan. 

Styret är ett FSA "Wingpro" med kompaktböj vilket jag föredrar då jag ändå inte håller så mycket längst fram i bocken. Möjligen kan man tappa lite kraft när man sitter djupt böjd och liksom vill "dra sig" framåt vilket inte går på det här styret. Men den ökade längden längst ned på röret ger betydligt mer utrymme för händerna och det i kombination med den något grundare kurvaturen gör bocken generellt bekvämare och därmed mer användbar. 

Styrstammen är en Cannondale som jag inte riktigt vet beteckningen på men som känns någorlunda lätt men framförallt styv till sina 110 mm vilket är en egenskap jag är mer intresserad av. 

Nu har det provkörts rejält under ett par vändor och visst kändes det ovant med nytt styre då det trots allt tillsammans med sadel och pedaler är själva kontaktytan mot cykeln. Bra blev det i alla fall och nu återstår bara frågan om vilken styrelsform det blev - upplyst despoti?

/ J - styrman

* T ex Monark, Cycles Gitane och en Giant

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar