onsdag 8 maj 2013

Cykeldatorer

- Mannen som gav beslutsångesten ett ansikte


Som nästan alla beslut jag fattar var det här en salig blandning av ytterst lång uppstartsfas och snabba ryck. Kan man kalla det planerad spontanitet?

I det här fallet innebar det att jag under längre tid varit bitvis missnöjd med min Sigma 1606L som satt monterad på min racer. Det är förvisso en duglig standarddator men har sina brister vilket blivit allt tydligare över tid. Dels var det min första trådlösa dator och något jag snabbt lärde mig med den är att de i jämförelse med sladdförsedda dito formligen äter batterier. Själva enheten är inte så farlig men i sändaren får man byta på minst en gång per säsong för att vara på den säkra sidan. En annan nackdel är att de inte klarar vilket väder som helst. Förra årets Vätternrunda blev ett utmärkt exempel på det. Blir det bara tillräckligt regnigt och kallt så blir de opålitliga och kan t o m sluta fungera. Något som aldrig hänt mig med alla de varianter med sladd jag haft under åren på mountainbike* Annars låter det i reklam att om man har en sladd kommer den ofelbart att trassla in sig i allt i omgivningen och gå av alternativt lägga sig tre varv runt din hals och få dig att dö.

Opålitlig...

Visst har jag sneglat på bättre och roligare alternativ under de år jag haft den. Särskilt när modeller som Garmin Edge började dyka upp på marknaden. Men brist på likvida medel är nu alltid något som får vägas in i ekvationen. Valet att nyinvestera förenklades av att kostnaden för att köpa nytt fäste till den gamla datorn inte kändes prisvärt. Är tämligen säker på att det är kontaktstiften som krånglar och då är det inte mycket annat att göra. 

Då återstod frågan vad som skulle införskaffas som ersättare? Hade tidigare sonderat terrängen och sett att det börjat dyka upp datorer med barometriska höjdmätare som inte kostade skjortan längre. Och är det något jag ville ha nu när jag skaffade en ny pryl så var det just den funktionen. På Rydhs cykel & sport hittade jag ett par alternativ. Treks tillbehörslinje Bontrager hade en värstingmodell som inkluderade nämnda mätare men kostade därefter. Runt 1300 kr plus sändare som inte ingick i priset vilket jag för övrigt anser är ett märkligt sätt att sälja dylika prylar. Totalt närmare 2000 riksdaler skulle det kalaset kosta men då skulle jag även få kadenssensor. Det tyckte jag dels var för mycket dels känns det i så fall mer aktuellt att skaffa sig en riktig GPS-variant för ytterligare någon tusenlapp. En annan stor nackdel var att i det utförandet som gick att se i butik gick det inte att styrstamsmontera den! Något som gör att den faller bort direkt för min del. Eftersom jag inte äger någon tempocykel måste jag montera "pinnar" eller tempobåge på min linjehoj för att kunna köra riktigt fort och då kan jag inte ha massa skrot på styret som är i vägen. Sen tyckte jag i ärlighetens namn att den var rätt stor och klumpig även om designen var rätt tilltalande. 

En annan utmanare jag sneglade på var Cateyes "Strada" som är särskilt framtagen för landsvägscykling och därmed extra liten smidig och lätt. Den kostar runt 1300 kr och inkluderar då kadens samt är trådlös och går att styrstamsmontera. Men så var det den önskade höjdmätarfunktionen som saknades. Ett tredje alternativ var förstås att ersätta den gamla datorn med någon grundmodell från valfri tillverkare för några hundralappar och vara nöjd med det. Men det var ett tråkigt alternativ och kändes därför inte lockande alls. Tråkigt är trist. 

Till saken hör att jag blev oerhört velig inför det här valet och prövade säkert tålamodet hos den arma cykelhandlaren. Tiden var dessutom ytterst knapp för min del. Klockan spurtade värre än Cavendish på en upploppsraka och närmade sig fem på utväxling 53-11. Det var var ju måndag och jag skulle hinna hem, byta kläder, cykel och ta mig ned till stortorget för måndagstur innan sex! Dessutom ringde telefonen under tiden och en glad cyklist undrade om vi inte skulle slå följe ned till torget vilket tidsoptimisten i mig genast sade ja till. Detta utan att konsultera resten av mig så även den svängen skulle hinnas med. I halvpanik gjorde jag som de gör på tv, jag ringde en "livlina" för att ha ett bollplank. Rådet blev "köp det du vill ha, du kommer att ångra dig annars!". Ett mycket vist och bra råd. Förutom att jag inte visste vad jag ville ha!

Insåg dock att det inte var läge att vara så spontan att jag köpte något som inte gick att kombinera med tempobåge så avstod för stunden och bad att få återkomma. Men fick ett infall till och rusade in i nästa cykelaffär i centrum. Nu var tiden ännu mer knapp och valmöjligheterna blev dessvärre inte färre. Där fanns förutom en dator med de önskade funktionerna  även en Edge 500 på rea då de börjar bli "omoderna" samt den enklare Edge 200. De två sistnämnda GPS-baserade. Språkade lite med cykelhandlare nummer två för dagen men dividerade nog mest med mig själv. Tittade först på Edge 200 men var inte säker på vilka funktioner den hade, sen blev jag sugen på Edge 500 som fanns på rea men jag misstänker att priset på 1700 kr var exklusive sändare för puls och kadens vilket placerade den i en högre prisklass än tänkt trots nedsatt pris. I bakhuvudet spökade även tanken på att jag hört att det var någon i klubben som ville sälja sin begagnad vilket också var ett alternativ. 

Men som den före detta säljare jag är så kunde jag inte stå emot mig själv utan blev övertalad att köpa en "Pro Scio Alti" istället. Den har de funktioner jag sökte plus några till och låg under min maxgräns på 1000-lappen. 

Fynd, bra köp eller usel investering - det återstår att se

Höjdmätaren är barometrisk och visar förutom avverkade höjdmeter såväl upp- som ned även snittlutning under färd. Den kalibreras efter höjd över havet och lufttryck vid start för att bli så exakt som möjligt. Det är tänkbart att det inte fungerar något vidare om man råkar köra in i ögat på en tornado men då har man andra problem misstänker jag. 

Återstår att se hur den fungerar i praktiken. Som bonus har den även termometer samt bakgrundsbelysning om så önskas. Den är heller inte alltför stor och tung. Däremot verkar det som om designern haft synproblem. Den är fan inte snygg och plastkanterna är vassa särskilt framtill. Men den ser inte så illa ut att jag måste sätta en sopsäck över den, alltid något.  

Däremot var manualen bland det sämsta jag sett ur praktisk synvinkel. Stor som en äldre dagstidning och hopvikt som en karta. Så naturligtvis gick den sönder när jag otåligt försökte veckla ut den. Som tur var uppstod revorna i den holländskspråkiga delen. 

Manualen från helvetet

Själva datorn var dock föredömligt lättprogrammerad så snart jag insett att man inte kan eller ska gå ur höjdmätarfunktionen efter kalibrering. För det stod naturligtvis inte att läsa någonstans. Den var även mer känslig för avstånd mellan magnet och sändare än min förra dator så det fick jag pilla lite med innan den behagade visa någon hastighet alls. Sen har jag visserligen mätt samt konsulterat medföljande storlekstabell men jag vet ännu inte hur exakt inställd den blev med avseende på distans och fart. Rätt bra tror jag. En liten provtur på några kilometer följde men det riktiga testet blir under morgondagens "Växjötrampet". Årets första motionslopp för min del. Tänkte återkomma med såväl en liten rapport om loppet som förstaintryck från datorn. 

/ J - tar höjd för cykling

* Exempelvis: Cateye Mity, Cateyte Tomo, Cateye Velo, VDO-C05

2 kommentarer:

  1. haha vilket manual!! ;) själv har jag pungat ut för en ny edge, men har insett att det är ingen idé för mig att spara ändå, bättre att lägga på sånt som jag gillar typ ;) *tuggar i mig en nudel*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst var den bisarr? :-)jo...var inne på en Edge 800, den som "alla" har. Men den kostar ju lite mer som sagt och jag har redan en ok Garmin pulsklocka...stod där i valet och kvalet *sippar lite te*

      Radera