tisdag 28 maj 2013

Att bita styrlinda

- Förlåt, byta styrlinda skulle det stå...


Att bita styrlinda är ett välkänt uttryck i cykelkretsar. Min ser snarare ut som någon tuggat på den efter rundan igår. Och det kan ligga något i det då den senare tidens träningar har varit färre men lite hårdare än normalt kanske. I bästa fall kan man hävda att kvaliteten på motionen och träningen gått upp. I värsta fall att jag blivit lat. 

Jag blir nämligen en smula förskräckt när jag tittar på förra årets träningsdagbok. Då hade jag kört 4890 km vid den här tiden på året. Det har jag inte nu kan jag säga. Det märks att våren var varmare då. Jag ser till exempel att dagens datum förra året 2012-05-28 innehöll tre pass och först bjöd på en timma, 17 km Mtb-teknikträning följt av Fylleryd runt med 25 km intevall på racer innan dagen avslutades med måndagsturen på kvällen med 70 km landsvägskörning i grupp. Detta efter en återhämtningsrunda om 37 km lugn landsvägskörning på söndag eftermiddag för att komma igen efter de 52 km Mountainbike jag kört på den gemensamma träningen med Lammhultcyklisterna på morgonen. Dagen före, lördagen, hade det varit Uppvidingetramp och de 120 km avklarades med ett snitt på 39,5 km/h och jag var med i tätgruppen. 

"Det" kanske inte var bättre förr men min träning var det!

Vad gäller styrlindan så tänkte jag försöka tejpa fast den med min älskade eltejp tills vidare. Men den behöver nog bytas. Och funderingarna går i riktning mot att låta något proffs göra det och samtidigt byta ut hela styret samt styrstam. Är jäkligt less på mitt styre nu. Att med min storlek köra med ett 42 cm brett styre är kanske aerodynamiskt fördelaktigt men det är inte skönt och det ger ingen vidare hävstång när man vill bryta lite uppför och det där med att vidga bröstkorgen och andas är bara att glömma. Sen är bocken en av de sämsta jag känt på åtminstone för mina händer. Den är för liten hur jag än väljer att greppa. Och skall det köras fort eller motvind är det skönt att krypa ihop lite.

Har inga andra bilder på skitstyret

För att matcha den obekväma bocken är styret å andra sidan lika obekvämt att hålla på ovansidan då det är ett mycket tunt. Det gör att jag med min handstorlek måste greppa hårdare än jag skulle behöva. Onödig kraft till spillo rakt ut i luften. 

Frågan är vad man skall ha istället? Några centimeter bredare vore trevligt. Kanske 44 cm standard eller till och med 46 cm? Klassisk bock eller extra grund? Det skall i alla fall inte vara någon liknande "ergobock" som jag har nu. Valen är många och jag har inte så stor erfarenhet av den typen av styren. Får språka lite med lokala cykelhandlare och medcyklister och se om jag kan få lite värdefull input. Kanske det är någon som läser det här som har råd att komma med?

/ J - blindstyre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar