söndag 14 april 2013

Vårcyklingens janusansikte

- Om väder och cykelglädje


Det har sina nackdelar med att vara inbiten solskenscyklist. Särskilt tydligt blir det när man inte alls lever upp till det epitetet utan glatt cyklar i ur och skur, ljus och mörker. Kontrasterna blir stora mellan bråkigt och mer samarbetsvilligt väder. Även om det sistnämnda har varit en bristvara i år. 

Den här träningsveckan såg rent sagt bedrövlig ut inför stundande helg noterade jag när jag studerade min träningsdagbok. Efter torsdagens dubbelpass var tänkt att det skulle cyklas i dagarna tre. Så blev det nu inte. Fredagen försvann helt enkelt. Morgonen och förmiddagen var riktigt bra men sen hände något. Mådde oerhört dåligt och var rejält under isen. En dag att helt sonika stryka ur almanackan och livet. Nu gjort, blev ett svart hål där.

Lördag
Sen dags för lördagsträning med klubben. Dagens runda var planerad av P Lindahl och distansen låg på runt 85 km och skulle föra oss i en cirkel norr och framförallt öster om Växjö. Den fick en smula kaosartad start för min del då jag försov mig rejält och var ofantligt trött när jag vaknade. En elakartad kombination av dryck kvällen innan och en massivt värkande visdomstand ställde till det med sömnen. Frukost kunde jag inte få i mig eftersom tandköttet var så svullet så jag inte förmådde tugga. Vad gör man? Energi är bra om man ska tillbringa några timmar i sadeln. Svängde ihop en shake av två bananer, jordgubbbsfil och toppade allt med en skvätt jordgubbssaft för smak och socker. En snabb svängom med mixern och voila, klart! Under tiden jag inmundigade denna vederkvickelse försökte jag klä mig och få i ordning mina cykelprylar. Lyckades väl sådär. Valde att ta hybriden då drivlinan på racern precis är rengjord och fin och jag inte hade lust att göra om det direkt. Upp på cykeln och iväg. 

Hann precis. Eller egentligen hann jag inte alls men cyklister är nu ett vänligt släkte av naturen och de väntade på eftersläntrare innan de stack, det vill säga mig. 

Rutten inleddes med färd ut ur stan via Sandsbro och vidare mot Gårdsby och Rottne. Inledningsvis kändes det rätt bra med undantag av bultande huvudet och värkande trut. Så svullet tandkött att jag sluddrade lätt när jag försökte samtala. 

Skitväder rent ut sagt. Fyra nyanser av grått!

Kom dock ihåg hur kul det är att cykla i grupp och vi kämpade på tillsammans i vädret som var allt annat än inbjudande. Det bjöd på runt två ynka plusgrader, en inte så stark men stadig vind och regn i luften som ibland manifesterade sig som lite droppar för att sen försvinna. Min regnjacka ska jag ge fan i fortsättningsvis. Värmer om man inte rör sig eftersom den är helt tät. Men gör att jag  till slut blir helt våt inifrån varpå fukten börjar sippra ned i handskarna som i sin tur blir dyngsura. Sen dröjer det inte länge innan kombinationen fartvind och fukt gör mig nedkyld. Skitvår. Svor såväl inombords som högt ibland. Tempot var modest utom ett tag när herrar Klas och Stefan stod för dragjobbet och småpratande råkade dra upp tempot från runt 27km/h till 30km/h på någon mil. De var mest med för att värma lite inför söndagens Östgötalopp. 

Ska bli spännande att se hur det går för klubbens representanter. I juniorklassen har vi Adam och Albin och sen har vi seniorer och veteraner med Klas, Stefan, Niklas och säkert fler jag missat nu. 

En sån där nödvändig paus

Slutet av turen var ingen munter upplevelse för egen del. Var grinigare än en ur ide yrvaken björn med tandvärk. Fast det var ju precis det jag var! Frös rejält om händerna. Benen var väl rätt ok med tanke på omständigheterna. Men det är ingen höjdare att trycka på med hybriden då den svarar uselt. Den är och förblir en bra transport- och långdistanscykel. Men den är seg, mycket seg. Det märks när alla andra kör racer. Lägg därtill en regnjacka med samma aerodynamik som en spinnaker så blir det i alla fall bra träning men fort går det inte. Återigen har jag konstaterat det jag redan visste - att jag hatar att cykla i kyla. Den tar mer kraft än själva trampandet. Det tog en rejäl mängd varmt te och en lång dusch för att tina upp när jag kom hem. Sen somnade jag på soffan vilket inte alls var dumt. 

Dagen avrundades med mer dramatik än önskat. En god vän lyckades falla och göra det så olyckligt att hon bröt fotleden så illa att den idag opererats. Det innebar att jag fick tillbringa en god del av lördagskvällen på akuten. Roligare kan man ha. Känns dock lite ovant att se den från det perspektivet. De flesta gånger jag varit där har jag legat på en bår av något slag. Omväxling förnöjer. 

Söndag
Om lördagen bjöd på misärväder av för årstiden värsta sort så gällde det omvända idag. En dag som den här börjar till och med jag tro att det kan komma en vår. Fram med racern och bästa humöret, här ska cyklas var det jag tänkte efter att ha vinklat upp persiennen. Märit hade bjudit in till en "semispontan" cykeltur då hon till skillnad från mig är en vis person som klarar av att läsa en väderprognos och planera efter den och därefter lagt ut en blänkare på Lammhultcyklisternas Facebooksida. 

Väntanstider, inte 5 timmar får man hoppas!

Samma visa upprepade sig dock med frukosten. Hade fått ned svullnaden något med idog tandborstning och massiva doser Ipren. På morgonen var den tillbaks igen. Det var bara att greppa en klase bananer och den alltid pålitliga mixern. Sen igen men den här gången hann jag precis i tid i alla fall och iförd betydligt bättre kostym skulle det senare visa sig. Perfekt faktiskt. 

Ett glatt gäng redo för avfärd

Dagens runda förde oss via Teleborg, Tävelsås och Jät ned till Urshult och sen hem via Sirkön, Kläcklingen, Kalvsvik, Rydet och Dänninglanda tillbaks till startpunkten vid Simhallen.

Det var ett strålande glatt gäng som gav sig iväg från parkeringen vid simhallen på våräventyr. Efter några kilometer blev vi ikappcyklade och sen var vi sju. Lite senare mötte vi ett gäng från Tingsryd med Glenn i spetsen som körde ihop med oss ned till Urshult.

Stopp vid stenladan i Urshult innan gänget delar på sig igen

Vi mötte även ett antal cyklister under rundan. Verkligen roligt att se hur intresset spridit sig i trakten. Det var en syn man inte mötte för några år sen. Cyklister överallt en solig dag!

Det blev en mycket lugn runda för min del och pulsen var bitvis nere på strax över hundra när det var lite medvind. Benen kändes allt bättre och efter kort paus vid simhallen skarvade jag vidare några mil. Körde med Jimmy över Fylleryd och vi skiljdes åt i Sandsbro. Cyklade ikapp en munter Peter vid Evedal och sen slog vi följe runt Kronoberg och vidare över Hovshaga. Visade sig att han är potentiell intressent för den startplats och sub-gruppsplats som blev ledig i och med gårdagens trista olycka.

Funderade ett tag på att köra hem för att fylla på vattenflaskan och energidepåerna för att sedan fortsätta.  Kände mig inte snabb idag men mycket uthållig. I lite lugnare tempo hade jag kunnat hålla på än. Märkligt vad några plusgrader och lite sol kan göra med...benen!

Men eftersom sjukhusbesök väntade så jag avbröt där. 

Träningsveckan bättrades på när dagens tur för min del slutade på 121 km och gårdagens på 85 km. Imorgon blir det deltagande i årspremiär av måndagsturen

/ J - på G

PS fick förfrågan om att lägga upp recept på min hemmasnickrade sportdryck igen, så det kommer! DS


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar