onsdag 10 april 2013

Mitt i veckan mitt i livet

- Vad gör man med en onsdag?


Gårdagen blev som den blev. Förmiddagen bjöd på sedvanlig insats på "I H" och sen det ärofyllda uppdraget som jag nämnt tidigare att få vara med vid cykelköp. Det är så jäkla roligt! Jo, det blev en cykel den här gången också. En "Bros Endorphin". Tror bestämt att det är en cykel som inte bara är en bra "instegsmodell" utan håller att växa med ett bra tag. Genomgående Shimanomix med XT/SLX/Deore i bakväxel, vevparti och nav och en duglig aluminumram på det. Inte extremt lätt men absolut inget bojsänke. Balansen kändes bra och framförallt tyckte blivande ägarinnan att den kändes helt rätt. Märkligt förresten att de flesta av mina cykelköpande vänner är så bestämda och raska till beslut. Önskar jag hade varit hälften så målinriktad. Eller vänta, vid cykelköp har jag nog varit det. 

Min nuvarande racer, en "Cube Streamer" såg jag en gång i tiden på rea hos "Häggs". Blev förtjust i både cykeln och inte minst prislappen. Provkörde och därefter köpte jag den på stående fot efter att ha kollat hur mycket pengar som skulle komma tillbaks på skatten. Egentligen var vi där för att köpa en cykel åt min dåvarande fru. Och jo, det blev en till henne också! Mountainbiken gick nästan lika fort att bestämma sig för.  Där var väl lite mer beslutsångest om huruvida det skulle bli heldämpat med mer långdistanskomfort eller en snabbare hardtail men efter någon timma var det beslutet fattat. Även mina andra cyklar har införskaffats efter tämligen korta handläggningstider. Så är nog inte så velig när det kommer till den sortens beslut ändå. Däremot behöver jag alltid "bollplank" någon som hjälper mig att säga "jovisst är det rätt beslut" när jag egentligen redan bestämt mig. 

Fönstervy. Utsikt över en onsdag

Just den här onsdagen i Växjö ser ut som många andra dagar på sistone. Tittar man ut genom de måttligt rena rutorna ser jag en bakgård med fin tegelvägg och ovan där en blå himmel. Och sen var det där med kylan som är ständigt närvarande. Har någon slags förhoppning om att solen ska tära lite på den och att jag kan trampa en runda i eftermiddag. Eller rättare sagt så tänker jag göra det, frågan är väl mer hur sval den kommer att bli. Gårdagen skulle inneburit löpträning för min del men det gick åt skogen. Hade som vanligt virrat ihop saker och glömt att jag skulle ta min hyposensspruta. En "geting" på eftermiddagen sen blir det inget tränat den dagen. Den tog hårt igår och jag var alldeles groggy och fick sova några timmar istället. Så den här "träningsveckan" har inletts utan träning. Eller omformulerat - två "vilodagar". Trist att bara en av dem var planerad. Så idag eller snarare om några timmar blir det cykel. Imorgon det numera traditionsenliga dubbelpasset med styrka och löpning. Sen får jag se hur resten av veckan artar sig. Men cykel fredag, lördag och söndag vore inte dumt. 

Apropå cykeln börjar jag nu bli smått upprörd. Har fortfarande ingen mountainbike av samma orsak som tidigare. Det tycks vara förbannat svårt att skicka ett par bussningar från Danmark till Myresjö. Märkligt då det är ett par metallhylsor det handlar om. Under samma tid som förflutit i det ärendet har jag hunnit beställa och få knivar från både Kina och USA. Man kan undra vart någonstans på jorden Manitou tillverkar sina produkter? Lär få anledning att återkomma i det ärendet. Men frustrationen börjar öka i takt med att premiären på årets Mtb-cup närmar sig. Två veckor dit och jag har inte ens hunnit sitta på en mountainbiken än. 

Eftersom jag är hungrig har jag redan börjat fundera på lunch. Tankarna går åt det onyttiga hållet. Vi får se...

Men svaret på vad man gör med en onsdag tycks bli äta onyttigt och sen cykla. På återseende!

/ J - tvekar inför ambivalensen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar