tisdag 2 april 2013

Blandad cykelkompott

- En salig röra eller kanske osalig mix


Blickade om morgonen ut genom fönstret och möttes av samma syn som de senaste dagarna. Sol och lite blått här och där. Moder natur hade inte sparat på de milda pastellfärgerna utan naivistiskt målat med svepande penseldrag och duttat dit en gul prick uppe i hörnet. Jodå, ser nästan ut som vår på avstånd. Är bara något som saknas. Det gröna verkar vara slut på paletten och det är kallare än i ett överfruset helvete.

Morgonens pendlarvy över Växjö

Och kylan samt bitvis kraftig vind är det som är min och Cs trogna följeslagare varje vår vi börjar cykla ihop.  Tydligen ska det vara kyligt och gärna motvind så att man nästan får cykla baklänges för att komma framåt när vi begår premiärer. Igår kördes vår andra gemensamma runda och lite slitna efter tidigare pass körde vi i lugnt tempo Cs "Korta Gårdsbyrunda" i blåsten. Var dock oerhört skönt och komma ut och få lite sol på näsan. På vägen möttes ett sedvanligt antal cyklister varav några var glada Lammhultcyklister!

Drickapaus från vår gemensamma premiärtur den 29e

Under gårdagen erbjöds förutom eminent cykelsällskap även förplägnad och umgänge. För att betala tillbaks något för undfägnandet så slipades det en del knivar. Hyfsat resultat eftersom det går att raka sig med dem utan ansträngning. I bakgrunden skreks det med jämna mellanrum då Öster spelade 2-2 mot BP. 

Justerad skärpa

Dagen verkar bli full av cykeltankar och en smula träning vad det verkar. Förutom att jag sitter här plitar med min elektroniska gåspenna så väntar allvarliga uppdrag i eftermiddag. Jag ska vara bollplank för cykelköparidéer. C tänker försöka uppgradera stallet med ett fullblodssto eller kanske hingst inför Vättern och andra begivenheter och H behöver desperat ett nytt pendlarök. Han är mycket flitig transportcyklist och nuvarande stålhäst har gett upp på alla punkter en cykel kan.

Det här innebär att några lokala cykelhandlare kommer att besökas i eftermiddag och måhända sälja något om de är snälla. Tänkte jag skulle återkomma i ärendet när lite bildmaterial finns.

Annars verkar kvällen om tid finnes bjuda på löpning. Det är väl passande eftersom jag känner mig som en marskatt. God vän skulle vara instruktör på en av Växjö löparklubbs träningar inför Göteborgsvarvet och bjöd in mig dit. Kan ju bli intressant, en massa riktiga löpare och så jag, en humla! En utmaning som inte kan motstås så om det går att få ihop tidsmässigt smäller det.

Sen får väl konstateras att antalet besök här i mitt lilla hörn av världen är på stadig uppgång. Det börjar närma sig ett litet "jubileum" vad det lider. Har fått positiv input från olika håll på sistone vilket gör mig ytterst glad. Kommentarer både här på sidan och muntligt samt några mail. Bland annat har efterlysts fler knivrecensioner. Så det kommer även det! :-) Ett något smalt område men det finns inte så mycket skrivet på svenska så jag fyller väl någon liten nisch. Understundom kan texterna, i alla fall de som inte handlar om knivar, som ni märkt bli personliga. De som inte vill läsa det får vänligen låta bli. Alla andra är ytterst välkomna!

/ J - mitt i allt

PS. Såg i förbifarten, apropå jubileum, att detta tydligen var mitt 100e publicerade inlägg på bloggen! DS.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar