fredag 19 april 2013

42.16

- Det bättrar sig


Dagens cykling i de bitvis stormstarka byarna blev 31 ovanligt korta kilometer. Temat var mest återhämtning från gårdagen samt att undvika att stelna till inför morgondagens distanspass med LC. Då blir det lite drygt 100 km under ledning av undertecknad. I västerled skall det färdas. Banan kan man kika på här.

Återhämtningen får ställas i relation till gårdagen då jag körde två för mig hårda pass i rad. Först ett styrketräningspass som gick ovanligt bra där jag lade på lite vikt här och var. Dagens andra pass innebar löpning på stationär rörlig bana. Där passade jag på att slå nytt rekord på milen med 42 min och 16 s. Visserligen på löpband även om jag kör med lite motlut men det bådar gott inför Växjöloppet om två veckor särskilt när jag inte tog ut mig helt. Från början hade jag bara tänkt springa under 50 min på de 10 kilometrarna 1a maj men nu har jag höjt ambitionen till att försöka slå personligt rekord istället. 

Mitt tidigare rekord är inte så mycket att skryta med, 46.48 men då är det å andra sidan satt på det korta kuperade motionsspåret i Lammhult. Det innebar start från dåvarande hemmet sen 6 varv på slingan där man passerar en rejält brant backe och någon mindre per varv. Växjöloppsbanan är dess raka motsats och så platt en 10 km-bana utomhus kan bli så förutsättningarna ser väl ok ut om jag nu får vara hel och frisk förstås.  Det går ju långsammare att springa utomhus än på band men sammanhanget och lite draghjälp kan bidra till bättre tider hoppas jag. Men det återstår att se. 

/ J - i stormens öga


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar