måndag 18 mars 2013

Pannbensträning

- Hur obstinat får en människa bli?


Det kunde konstateras redan under förmiddagens transportcykling att det var en ytterst kylslagen dag. En handfull minusgrader förstärkta av en frisk, bitvis hård vind. Upp till 14 sekundmeter i byarna om man får tro vädersidorna. Och det får man nog eftersom den ven i knutarna här. Nere på stan investerade jag månadens absolut sista slantar i medicin. Fördelen med att vara helt luspank är att man slipper fundera på vart man skall göra av alla sina pengar. En trösterik tanke. 

Jag hade tidigare tänkt mig att det skulle cyklas idag. En kort runda eftersom jag drog iväg över tio mil igår kväll. Men det bistra vädret inbjöd inte alls till cykling. Att det vore skönt med en bastu och en öl var väl snarast den tanke jag fick i huvudet när jag tittade ut. Den känslan förstärktes när jag höll på att tappa känseln i händerna bara jag var ute och oljade kedjan och pumpade däcken. Ett ögonblick kom den svindlande tanken över mig att låta bli att träna idag och istället bädda ned mig i soffan under en filt med en kopp varmt te och en film. Ju mer jag tänkte på det desto mer behaglig framstod den planen.  

Men sen for fan i mig. Eftersom det är kallt, blåsigt och jävligt så måste jag cykla! Och eftersom det kommer bli svinjobbigt i vilket fall som helst så funderade jag på hur jag kunde göra det värre och kom på den briljanta idén att om jag kör i uppförsbacke i motvind så blir det tyngre. Tittade lite efter vindriktningen vilken inte var så svår att klura ut eftersom vimplarna stod rakt ut från flaggstängerna och hängbjörkarna såg ut som de växte i fartvind och bestämde mig för att köra runt Kronoberg. Slakmotan/backen upp mot Hovshaga från Hissö borde bli skitjobbig i den här vinden hade jag på känn. Det blev den.

Första varvet var inte så farligt. Kroppen var lite allmänt seg men kylan hade inte hunnit gräva så djupt. Många löpare ute idag. Konstigt nog så mötte jag dem bara, körde inte om några. 

Andra varvet

Kom osökt att tänka på några textrader av ZZ Top "...Like a boomerang I need a repeat" när jag passerade vägskälet till Hissö för andra gången. Passade på att ta en bild och ett djupt andetag inför det som komma skulle.

Fjärde varvet, nu lite mörkare

Körde runt Kronobergshalvön sex gånger. Ett varv är ganska exakt åtta kilometer den sträckning jag valde. Vinden mojnade aldrig. Det gjorde mina krafter. Inte mycket av den varan kvar det sista varvet. Hade tänkt köra lite till men det fick räcka med två timmar och 52 km. Det tyckte mina ständiga antagonister fötterna också. Satan vad jag frös. 

Väl hemkommen luktade det nygräddade pannkakor i hela trapphuset. Synd att det inte var från min lägenhet doften spred sig. 

Elementen VS John: oavgjort

/ J - nu med 2mm tjockare pannben

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar