torsdag 14 mars 2013

Överlevnadsträning

- Blev någon form av rekord


Jaha, trött på snön, trött på kyla och trött i kroppen. Lunkade den korta vägen från Iris Hadar ned till Hälsostudion för friskvårdstimma utan större förhoppningar om någonting faktiskt. Folk på stan hade något lätt jagat i blicken och fågelsången lyste med sin frånvaro. Inte ens de mest entusiastiska småfåglar stod ut. Några av dem samtalade och övervägde att flyga söderut lät de meddela. 

Styrketräning var det dags för. Hade under helgen hört i omklädningsrummet efter cyklingen att man bör kunna ta minst dubbla sin kroppsvikt i benpress. Det lät tungt, var tvungen att pröva. Hörde sen från instruktör att det i hög grad beror på vilken maskin man använder med avseende på vinklar, lutning på säten o dyl. Men det visste ju inte jag efter tre styrketräningspass i livet så jag tittade lite förundrat på viktmagasinet som på maskinen jag kör på inte går längre än 200kg. Prövade det några gånger men minskade sen till 180kg där jag körde mina 12x3. Sen var jag trött. 

Avsikten var att avsluta med lite löpning. Började med att gå raskt de första 200m sen började jag jogga och till slut springa. Spurtade km 3 och 5 när jag höjde farten till 16km/h. Visade sig fungera bra. Trött blev jag men också den snabbaste mil jag någonsin sprungit . Nu räknar jag det inte som gällande personligt rekord då det var inomhus på en rullande studsmatta. Men nöjd med under 45min! Det är trots allt tidigt på säsongen, jag är tung och jag hade ett styrkepass i benen. 

Tid: 44.20 på 10km

/ J - nu springande humla, det ser fånigt ut

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar