tisdag 5 mars 2013

Move your ass and your mind will follow

Motion - tre korta


Dagens tema tycks vara motion i olika former. Jag kände för att röra på mig. Om inte livet rör på sig kanske jag får göra det istället. 

Om vi bortser från lite allmän transportcykling på förmiddagen där jag förvisso tog någon extra halvmil hem i det vackra vädret så värmdes det upp med löpning. Joggade bara lite kort med syfte att härda lite benhinnor och knän och andra kroppsdelar som kan ta stryk när man springer. Vågar inte riktigt springa så mycket som konditionen tillåter än. Saker i kroppen har en tendens att börja göra ont och gå sönder då.

I ett kort anfall av optimism i solen efter löpturen så fick jag infallet att begå racerpremiär för året. Sagt och gjort, fram med gamla Bettan ur förrådet. Tur att man är lite förutseende ibland och misstänkte att den här stunden kunde inträffa. Därför var cykeln sånär som på lufttomma däck helt klar för färd sedan i höstas. Bromsklossar bytta, växlar justerade och kedja oljad. Bara att bege sig ut mot äventyret. Eller kanske inte. Är man förvirrad så är man. Tog nästan en timma och ett otal turer ned till källaren för att komma iväg. 

Äntligen alla attiraljer på plats

Började byta om, kom på att jag saknade en del attiraljer. De befann sig i förrådet i källaren.
Fick ta på mig vanliga byxor igen då cykelbyxorna som sagt befann sig i förrådet och det ser märligt ut om man går utanför dörren med naken underkropp om man inte är Kalle Anka. 
Ned för att hämta resterande cykelkläder - tänkte inte från början ta racern utan pendlingshojen.
Såg tomma däck och gjorde något åt saken, pumpade dem. 
Nöjd med detta gick jag upp från källaren för att byta om, väl uppe i lägenheten kom jag  på att jag glömt byxorna jag gick ned för att hämta.
Ned till förrådet igen, hämtade byxorna, kom på att cykeln är fastlåst i väggen samt med en extra låsvajer.
Upp för att hämta nycklar till alla lås.
Ned till förrådet igen och låste upp ett lås, den andra nyckeln hade jag glömt.
Upp för att hämta den saknade nyckeln
Ned för trappan och in i förrådet igen bara för att upptäcka att jag tagit med mig fel nyckel. Jag har många hänglås.
Upp igen för att hitta rätt nyckel
Ned för att låsa upp det sista låset. Bär upp den nu äntligen frisläppta fången till entrén.
Kommer på att jag glömt låsa förrådet. Ned igen. 
Äntligen kan jag byta om och komma iväg tänker jag. Så fel man kan ha. Har glömt skorna. Mtb-skorna jag kör med till min hybrid passar inget vidare till racern. 
Ned till förrådet igen för att hämta skorna som även de befinner sig där. 

Till slut kommer jag utanför dörren. Efter att jag kommit på att kameran som jag ville ha med låg kvar i bokhyllan så den fick jag gå in och hämta förstås.

Racerpremiär, tur att man varit förutseende
och servat hojen

Det senaste vårmodet

Så kom jag då äntligen iväg. Strålande väder men tänkte enligt plan trots det bara köra en kort runda i lugnt tempo. Lite strul blev det direkt. Datorn ville inte fungera. Misstänker att batterierna till sändaren är stendöda. Blir att köpa nya imorgon. Så utan aning om fart cyklade jag på. Planen, som jag faktiskt lyckades hålla, var att kör en kort runda över Hemmesjö. Blir något över tre mil och tre backar (Högstorp/Hollstorp, Hemmesjö/Billa, Skir). En bra kortrunda. Hägrade gjorde också att se lite på Paris-Nice och höra Vacchis sköna stämma så jag hade bara någon timma på mig innan sändningen skulle börja.  

Ja, jo, vad ska man säga - sol!

Fläckvis halt, strax innan Bramstorp - 
blankis med en smal sträng av asfalt i mitten

Underlaget var bitvis nästan somrigt torrt. Dock mycket grus och i skuggan där solen inte kommit åt i något skogsparti några överraskande partier med blankis - spännande. 

Jag trampade på i godan ro. Tryckte på lite på någon raksträcka. Tog det lugnt där det var grusigt. Benen var väl inte helt salladsfräscha efter gårdagens kollaps och löpningen innan men kändes acceptabla. Eftersom jag inte hade någon dator tog jag tiden med pulsklockan och tänkte mäta sträckan i Bikeroutetoaster när jag kom hem. 

Det visade sig sen att det gått lite fortare än jag trodde. Sträckan med den dragning jag körde slutade på 33,5km och den avverkades på 59min vilket ger ett dugligt snitt. Nästan för bra med tanke på omständigheterna. Ska nog mäta om den där sträckan. 

Paris-Nice, de cyklar för att möta våren!

Lite belöning får man unna sig. Det gick rasande fort sista biten när en kall öl motiverade. Underrubriken var ju "tre korta" så var är den tredje kan vän av ordning undra. Det blir en rejäl promenad i raskt tempo för att sträcka på stela ben. Fick lite besök som kom emellan bara. Men nu så!


 / J - hobbymotionär

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar