torsdag 21 februari 2013

Terra incognita

- På okänd mark, jag på ett gym??


Jaha, då har jag begått styrketräning. Eller vad det kan tänkas heta när man tafatt fumlar sig fram bland moderna inkarnationer av medeltida tortyrinstrument. Saker som sträcker, bänder och töjer och gör motstånd i största allmänhet. Som tur var fick jag professionell guidad hjälp av Lasse som förestår etablissemanget. En lugn och stabil herre med järnkoll på styrketräning. Ett litet program har jag också fått.

Terra incognita, vart skall detta sluta?

De som känner mig förstår att uppskatta det unika i detta. Eftersom  jorden inte gått under än och inte jag heller kan jag väl dra i lite snören och sparka förstrött på någon vikt. Kan i alla fall bli ett snyggare lik.

Fria vikter är inget för mig,
det får lämnas därhän

Dagens träning bestod mest i att efter uppvärmning tio minuter på löpband gå igenom maskiner, vikter, sittställningar och bra detaljer att tänka på i respektive övning. Allt nödvändigt för en novis på området som jag. Nästa tillfälle kan därför köras lite mer målmedvetet.

De här territoriet utforskades lite närmare

Lite drygt en timma blev det och efteråt blev jag sugen på att testa löpbandet på riktigt. Måste nämligen komma med ett erkännande - jag har aldrig sprungit på en bit rörlig väg tidigare. Det enda försök som gjorts i den vägen bestod i att ramla av en sådan tingest inne på Intersport när jag köpte nya löparskor sist. Äventyret slutade med att jag joggade mellan ställningar med superunderställ, jackor och t-shirts inne i butiken istället. Folk log lite när jag sprang runt butiken för att pröva skorna.

Nåja, skor blev det den gången och det var de som fick bekänna färg nu med. Eller så vidare värst hårt blev det inte, körde 4 km på 18.30 vilket väl ger runt 4.40 tempo. Kändes dock mjukt och bra för knäna med den svikt som bandet bjöd på. Ovant men en helt ok upplevelse. Intressant var dock att kliva av bandet. Höll på att ramla in i väggen av yrsel. Var som jag klivit ur en åkattraktion på något nöjesfält.

Ute skiner solen. Är det ett järtecken?


/ J - försöker hitta den rätta knycken

4 kommentarer:

  1. Det var som fasen! Vilken rolig blogg som jag tydligen helt har missat. Fast inte nu längre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du tycker det, värmer i vinterkvällen! :-)

      Radera
  2. Kul att du hittat till gymet. Lasse har koll när det gäller styrketräning. Yrseln på löpbandet kommer att försvinna efter ett par gånger. Kör hårt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annars var den yrseln ett billigt rus! :-)Skämt åsido, det blir nog bra...

      Radera