torsdag 3 januari 2013

Lucem ferre

- Mot en ljusare framtid...


I mörkret är alla katter grå, åtminstone mitt gamla Cateyecykellyse jämfört med en 3xCree XM-LT6. Kinaimporten har anlänt så nu kan jag också se verkligheten klarare. I alla fall den delen som är stig och väg i mörker. Mycket effektfullt blir det också eftersom mina extremt långa barends (XYZ-Coda) ger enorma skuggor som ser ut som svarta fyra meter långa horn på var sida om cykeln. Det är jag och tjurarna i Pamplona eller ljusbringaren själv.

Lucifers bästa vän?

Provkörning ägde rum igårkväll. Inte ofta man faktiskt väntar på mörker för att ge sig ut på en träningsrunda med cykel. Men med ny färsk slang i bakdäcket, nymonterad lampa och bara en aning känning i knäet efter förmiddagens joggingtur så var träningslusten stor. Det blev emellanåt äventyrligt då det fläckvis ligger kvar is med en hel del vatten på där träden skuggar lite extra, jäkligt halt på skogsvägarna med andra ord. Så några höga farter var det inte att tala om. Dessutom skall jag lägga en liten not till mig själv: Undvik för tusan att köra uppför backarna till Ideberg utan uppvärmning på en grusväg som närmast liknar lervälling, särskilt med usel form.

Men strax under tre mil blev det på leriga vägar men utan regn. Med tystnaden som sällskap susade jag fram i granmörkret. Träningsåret börjar ok bara hoppas att knät och lusten håller. Men att trumfa förra årets siffror blir nog svårt. Rekord slaktades på löpande band och jag passerade 11500km vilket är ett bra resultat för mig särskilt med tanke på att ett par hundra av dem är körda i skog. Den totala träningstiden översteg 500 timmar och jag var snabbare än någonsin. Och som jag tidigare sagt så lovar jag inget, inte ens till mig själv. Men nog vore det trevligt om det blev runt 10000km även i år.   

/ J - ljusbringaren

(återkommer med recension av lampan med avseende på t ex hållbarhet, laddtid, brinntid etc)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar