onsdag 14 november 2012

Jag har skådat ljuset

- Om mörker och att se ljuset i slutet av tunneln - cykelbelysning och mörkerkörning.


Varde ljus…eller eh, nej det vart det inte fast jag tänt allt jag har. Saknar belysning men har lampor, d v s jag syns nog tusan i trafiken med både lampor fram och bak på cykeln samt pannlampa på hjälmen. De är dock av lite enklare slag och inte ljusstarka nog. För att lysa upp vägen fungerar de inget vidare. I alla fall inte i de farter som är aktuella när man kör mtb på kvällen eller måndagsturer i mörker. I lägre farter, säg upp till 25 är det inga som helst problem. Men går det fortare bli marginalerna alldeles för små på skogsvägar och stigar. Det känns lite vanskligt när man chansar på var vägen borde vara istället för att faktiskt se den. Och att upptäcka några eventuella hinder är inte att tala om. Det resulterade i att jag vara nära att köra in i en häströv häromdagen! 

De ärade medcyklisterna däremot har så starka strålkastare att det blir varmt om röven när de ligger bakom. De är ljusdopade och har ju faktiskt fördelen att se någonting när de kör. Avundsjukan över detta har nu växt sig stark nog för att snart övergå till handling.

Det går väl bistert konstatera att vi inte går mot ljusare tider riktigt än och att den här säsongen kommer att bjuda på flera mörka träningsrundor. Så det är hög tid att uppgradera belysningen. Får botanisera bland belysningstrådarna på Happy och börja fundera på om det skall importeras från Kina (t ex från Dealextreme eller Aliexpress) eller om XXL kan erbjuda något konkurrenskraftigt på hemmafronten. Har bland annat funderat på "Magicshine" men sett att det finns rätt många fler och billigare alternativ. Kvalitet och hållbarhet vet jag däremot inget om. Återstår att se. Är heller inte expert på dioder så jag får väl läsa in mig lite. Men vad jag har förstått är Cree bra. Så klurar lite på den här faktiskt:
http://www.ebay.com/itm/3800Lm-3X-CREE-XM-L-T6-LED-LED-Headlight-Headlamp-Bicycle-Bike-Light-/320985696278?ssPageName=ADME:L:OC:GB:3160

Är den här bra månne?

Återkommer i frågan när jag lyckats besluta mig. Alla beslut måste föregås av en icke stipulerad tids velande :-)


/ J - illuminatör i vardande 

2 kommentarer:

  1. Jag fick hem två ebay-lampor i förrgår och de lyser onekligen väldigt bra. Två veckor från beställning till leverans utan problem

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det avgör nästan frågan! Skall bara se om det möjligen går att få tag på dem någonstans där man möjligen slipper/får billigare frakt.

      Radera