måndag 29 oktober 2012

Gubben höst

På min guddotters dagis förekommer en figur som går under namnet gubben höst. Jag har personligen aldrig träffat honom men han firas vid den här tiden på året och den här gången tackade han för uppmärksamheten med besked. Över en natt blev det närmast vinter. En rejäl köldknäpp och några kraftiga vindstötar och alla löv föll samtidigt. Så någon dag senare infann den sig den där höstdagen med stort H, en sådan som man minns.
En perfekt dag för cykling. Bestämde mig redan från början att detta skulle bli om inte en närmast religiös upplevelse så i alla fall en träning mer för själen än för benen när det nu är söndag och allt.
Eftersom min Mtb för närvarande lider av åkomman "akuta ramsprickor" och jag inte kände för landsvägskörning så fick min pendlarhärk agera träningsredskap. Kom faktiskt ihåg att stoppa en kamera i fickan när jag gav mig iväg så någon bild kunde jag ta.


Stålhäst parkerad vid "Helgahavet"

Raka vägen genom hösten mot vintern. Del av den gamla banvallen mellan Sandsbro och Evedal.

Inte så snabbt, men stadigt...

Inte varje dag man har publik!


 En bekant syn för många. Kronobergs slottsruin i strålande sol.


Man kan fundera på vart vägen är. En mycket speciell känsla att cykla i
bokskog där man bitvis nästan vadar genom lövhögar.

Turen blev i princip Växjöruntrundan motsols med lite avvikningar här och var. Såg en hel del djur på vägen: bambis kusiner, ekorrar, någon hare och en vacker fiskgjuse vid Sundet.

Det kändes mycket bra att ha utnyttjat det vackra vädret. När man inte gör det infinner sig alltid den där gnagande misstanken att man har missat något och att det kanske inte blir så många fler tillfällen.


/ J - annars hösthatare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar